fbpx

Zapewne pamiętacie sesje Pin-Up, którą opisywałem kilka tygodni temu. Jak do tej pory to najpopularniejszych wpisów na blogu.
Podczas tej sesji wykonaliśmy również kilka innych ciekawych kadrów, które zobaczycie właśnie dzisiaj. We wpisie przedstawię 3 różne ustawienia światła z jednym modyfikatorem- Beauty Dishem oraz opiszę wszystko od A do Z.

 

KONCEPCJA:

Podczas sesji z Asią przede wszystkim nastawiałem się na portrety z wykorzystaniem koca grzewczego w tle w celu uzyskania niezwykłego na zdjęciach studyjnych efektu bokeh. Przy okazji zrobiliśmy niespodziewany Pin-Up.

To jednak nie wszystko. Zawsze po wykonaniu docelowych zdjęć lubię zrobić kilka fotografii całkowicie luźnych i nie związanych z tematem sesji.

Tym razem postarałem się o spore urozmaicenie ponieważ wykorzystałem 3 różne ustawienia światła w celu osiągnięcia odmiennych efektów.

Pierwszym założeniem było wykonanie kilku kadrów całej sylwetki z wykorzystaniem Beauty Disha 72 cm z gridem.

Druga koncepcja to typowy kadr amerykański tuż przy tle. Zamierzałem ustawić Beauty Disha blisko modelki żeby osiągnąć zamierzony efekt, o którym piszę w wykonaniu.

Trzeci plan opierał się na ustawieniu światła typu clamschell, który świetnie sprawdza się przy portretach. Postanowiłem również wykorzystać niską przysłonę w celu osiągnięcia małej głębi ostrości.

Ostatni pomysł to prośba Asi. Często osoby, które fotografuję proszą o możliwość wykonania zdjęcia z ptasznikiem. Tak było i tym razem 🙂
Mam kilka łagodnych gatunków, które nie stanowią żadnego zagrożenia dla osób fotografowanych. Zwiększyłem przysłonę a co za tym idzie również moc lamp. Ustawienie światła nie zmieniło się. Nadal był to clamschell.

 

WYKONANIE:

Zacząłem od fotografowania całej sylwetki zatem musiałem światłem objąć całą postać. Chciałem wykorzystać BD 70cm z gridem, który daje mocno skupione i ukierunkowane światło, dlatego musiałem oddalić go od modelki o około 3 metry. Im dalej stoi modyfikator tym daje szersze spektrum światła. Dzięki temu mogłem bez problemu oświetlić Asię od stup do głów 😉

Dla lepszego efektu, ale przede wszystkim w celu wypełniania cienia dodałem kolejne źródło światła. Był to softbox 60×60, który leżał na podłodze. W środku błyskała zwykła lampka systemowa.
BD stał po prawej stronie i błyskał od góry pod małym kątem natomiast softbox leżał na środku, przy moich nogach.

lighting-diagram-1425904853

1/125s | f/5 | ISO: 100 | 50mm
N74A6008

 

Kolejnym pomysłem był kadr amerykański tuż przy ścianie. Chciałem uzyskać efekt naturalnej winiety dlatego nie rezygnowałem z Beauty Disha z gridem. Jednak jeżeli stałby nadal tak daleko światło byłoby zbyt rozproszone a mi zależało na mocnej winiecie. Postawiłem lampę z BD bardzo blisko modelki oraz zrezygnowałem z wypełnienia cieni zatem wyłączyłem softbox-a.

Po wykonaniu kilku kadrów poglądowych BD ustawiony był perfekcyjnie i efekt był dokładnie taki jaki sobie wyobraziłem.

lighting-diagram-1425904901

 

1/125s | f/5 | ISO: 100 | 50mm
N74A5986

 

Kolejnym punktem programu były portrety z niską przysłoną. Ostatnio bardzo zaprzyjaźniliśmy się z Beauty Dishem i gridem zatem kolejny setup opierał się właśnie o ten modyfikator.

Miałem wykonać portrety. Od razu na myśl przyszło mi ustawienie, które nadaje się idealnie do tego zadania. Tak jak już pisałem w koncepcji, był to clamschell czyli tak zwana muszla. Skąd ta nazwa? Ponieważ lampy ustawione są dokładnie w taki sposób jak otwarta muszla. Ciężko to ująć więc pokażę przykładowy rysunek.
BD i blenda tworzą kąt 45*.

 

lighting-diagram-1425905664

1/125s | f/2.5 | ISO: 100 | 85mm

475BW_Stycze_FM

Zdjęcie zajęło II miejsce w kategorii: Zdjęcie miesiąca w Galerii SwiatObrazu.pl – marzec 2015 http://www.swiatobrazu.pl/zdjecie-miesiaca-w-galerii-swiatobrazupl-marzec-2015-32222.html

 

Czas na ostatnie kadry z Asią. Niestety 🙂
Jak już pisałem, na koniec zostawiliśmy sobie zdjęcia z pająkiem. Chcieliśmy zrobić kadr beauty, zatem wyeliminowaliśmy ubranie z ujęcia.
Ustawienie światła nie zmieniło się i było dokładnie takie jak prezentowałem powyżej.

1/125s | f/5.6 | ISO: 100 | 85mm
N74A6246 - Kopia

 

PODSUMOWANIE:

Sami zobaczcie ile jest sposobów na ustawienie jednego modyfikatora w celu uzyskania kompletnie różnych efektów. Oczywiście, można wymyślić jeszcze kilka innych setupów jednak jak na luźne fotografowanie po sesji docelowej, trzy różne ustawienia to całkowicie wystarczająco.

Takie kombinowanie z różnym ustawieniem sprawdza się bardzo dobrze ponieważ efekty jakie można uzyskać są całkowicie odmienne. Wystarczy nawet przybliżenie bądź oddalenie lampy od osoby fotografowanej a rezultat jest mocno widoczny.