08Wrz

Akcesoria do reporterskiej lampy błyskowej

Reporterskie lampy błyskowe to nie tylko błyskanie gołą lampą. Powstaje coraz więcej dodatków, dzięki którym możemy zwiększyć możliwości tego urządzenia. I nie mam tu na myśli tradycyjnych modyfikatorów światła, które od dawna można doczepiać do lamp, ale znacznie bardziej kompaktowe rozwiązania.


Szczerze powiedziawszy, zawsze jak miałem wychodzić fotografować w plener to zabierałem ze sobą tradycyjne, duże lampy błyskowe z akumulatorem. Czasami potrzebowałem mniejszego i bardziej kompaktowego rozwiązania, jednak o niesamowicie mobilne modyfikatory było bardzo trudno.

Dziś, sytuacja już wygląda inaczej i do dyspozycji mamy szereg rozwiązań, które nie dość, że sprawdzają się wyśmienicie, to mieszczą się w plecaku fotograficznym i jednocześnie nie zrujnują naszego budżetu.

Różnego rodzaju dodatków zrobiło się bardzo dużo, dlatego postanowiłem pokazać Wam działanie moich ulubionych oraz przedstawić inne, równie ciekawe opcje.

LAMPA

Zacznijmy jednak od najważniejszej rzeczy. Mianowicie samej lampy błyskowej, bez której wszystkie dedykowane akcesoria będą bezużyteczne.

Od niemal 5 lat używam lampy od Yongnuo, dokładniej model 565 EX. Przeszła ze mną przez mase sesji i imprez okolicznościowych. Nie obyło się bez kilku upaków. Do dzis błyska absolutnie niezawodnie co świadczy o bardzo solidnym wykonaniu.

Jednak to już starsza generacja. Dlatego do wykonania zdjęć do tego artykułu wykorzystałem nowszą i lepszą lampę tego samego producenta.

Yongnuo 685

Lampa przede wszystkim jest niesamowicie praktyczna. W stosunku do lampy, z której korzystałem do tej pory, znacznie praktyczniejszy jest przycisk włączenia i wyłączenia. W 565ex musiałem przytrzymać przycisk ON, a teraz wystarczy po prostu przesunąć pokrętło. Poza tym całe podświetlenie i wyświetlacz jest o niebo lepszy.

Główną zaletą lampy jest tryb HSS, który umożliwia nam synchronizację lampy z krótkimi czasami naświetlania. To tylko jedna z możliwości tej lampy. Więcej przeczytacie pod linkiem poniżej.

Dodatkowe informacje w pełnej specyfikacji lampy: http://fripers.pl/p/lampa-reporterska-yongnuo-yn-685/

AKCESORIA

Do dyspozycji mamy wiele rodzajów akcesoriów dedykowanych do reporterskich lamp błyskowych. Jednym z wiodących producentów jest marka Aurora, która oferuje bardzo ciekawe rozwiązania. Poniżej pokazuję i opisuję kilka z nich.

Są oczywiście również inni producenci. O jednym z nich również przeczytacie w dalszej części tego artykułu.

AKCESORIA – AURORA

Do testów otrzymałem cały zestaw różnych dodatków. Od najmniejszych do największych. Żeby oszczędzić Wam czasu, przedstawiam najlepsze propozycje, które u mnie najlepiej zdają egzamin. Zacznijmy jednak od kwestii połączenia lampy z modyfikatorem.

Mocowanie do lampy

Jak zamontować te akcesoria na lampę błyskową? Otóż, producent zaproponował bardzo ciekawe a zarazem praktyczne rozwiązanie. Do zestawu dołączane są specjalne silikonowe opaski z rzepem, które montujemy na lampę a do całości przyczepiamy dany modyfikator/odbłyśnik. Rozwiązanie sprawdza się wyśmienicie.

Przegląd akcesoriów

To zdecydowany mój faworyt i to jemu poświęcam w tym artykule najwięcej miejsca. Co więcej, przypadł mi do gustu na tyle, że przy jego pomocy zrealizowałem całą sesję zdjęciową, którą opisuję w dalszej części tego artykułu.

 N74A1164

 

Odbłyśnik przede wszystkim daje ciekawe światło. Z pewnością nie mogę powiedzieć, że jest ono bardzo miękkie ale z pewnością znacznie łagodniejsze od tego z gołej lampy błyskowej.
Softbox jak na swoje rozmiary (40cm) dobrze rozprasza światło i podczas zdjęć udało mi się nawet oświetlić nim całą fotografowaną osobę.

Jego wielką zaletą jest niesamowita mobilność. Po złożeniu i zapakowaniu do pokrowca jego rozmiar wynosi dokładnie 17cm x 4cm.

Link do pełnej specyfikacji: http://fripers.pl/p/speedbounce-sb-40-plaski-softbox-odblysnik-aurora/

Do dyspozycji mamy również rozmiar 30cm.

Kolejną ciekawą propozycją jest softbox, który jest stosunkowo mały a jednocześnie mocno rozprasza światło. Możemy go użyć w podobny sposób co modyfikator Speedbounce jednak nie jest on już tak bardzo mobilny ponieważ nie da się go złożyć w taki sam sposób. Ale mimo wszystko jego grubość po złożeniu to dosłownie 2-3cm.

Ten modyfikator jest również znacznie tańszy od Speedbounca. Możemy stosować go na różne sposoby. Niektórzy znajdą w nim zastosowanie montując go wraz z lampą, bezpośrednio na aparacie (np. do makrofotografii) a niektórzy wolą takie rozwiązania jak lubię ja, czyli zdalne wyzwalanie i montowanie na statywie.

Przykładowe zdjęcie wykonane z tym modyfikatorem

N74A4112

Szerszy plan, wraz z softboxem

N74A4113

Link do specyfikacji: http://fripers.pl/p/microbox-mas-softbox-do-lampy-reporterskiej-biale-wnetrze-aurora/

Do dyspozycji mamy również inne,  mniejsze rozmiary. Począwszy od miniaturek 10x14cm. Każdy może znaleźć coś dla siebie 🙂

Tutaj możecie przeglądnąć wszystkie propozycje: http://fripers.pl/s/Aurora%20Microbox/

Do dyspozycji mamy również strumienice, która ogranicza strumień światła i kierunkuje je w wybranym przez nas kierunku. Dzięki temu rozwiązaniu możemy oświetlić tylko wybrany element kadru.

Doskonale sprawdzi się na przykład w fotografii produktowej, oświetlając tylko i wyłącznie dany produkt jak i w fotografii studyjnej, na przykład doświetlając tło, tworząc charakterystyczną winietę.

Link do specyfikacji: http://fripers.pl/p/portaflex-sns-plaszczyzna-do-lampy-reporterskiej-aurora/

portaflex-br-plaszczyzna-do-lampy-reporterskiej-aurora.961.0

Jeżeli natomiast potrzebujemy dobrze rozświetlić przestrzeń przed nami, jednocześnie nie kierując lampy na wprost (co powoduje mocne, brzydkie cienie i daje płaskie światło) to idealnym rozwiązaniem są wszelakiego rodzaju odbłyśniki.

Prezentuję duży odbłyśnik, który mocno odbija światło i wypełnia nim pierwszy plan. To bardzo przydatne akcesorium w różnego rodzaju reportażach, w których chcemy mieć plastyczne i łagodne światło.

Link do specyfikacji: http://fripers.pl/p/portaflex-br-plaszczyzna-do-lampy-reporterskiej-aurora/

Do wyboru mamy całą masę różnych rozmiarów, kształtów i 2 kolory powierzchni odbijających (biały i srebrny).

W ten sposób możemy odbić światło od sufitu a jednocześnie lepiej doświetlić pierwszy plan na zdjęciu. W zależności od potrzeb, możemy skorzystać z różnych rozmiarów.

Poniżej możecie sprawdzić jak wygląda zdjęcie z odbłyśnikiem (po lewej) oraz z gołą lampą (po prawej). W obu przypadkach lampa palnik skierowany miała w sufit.

N74A4110

Inne warianty: http://fripers.pl/s/odbłyśnik%20aurora/

  • Pozostałe propozycje

Do dyspozycji mamy jeszcze kilka innych rozwiązań. Każdy z pewnością znajdzie to co potrzebuje. Powyżej pokazałem Wam, te które najbardziej przypadły mi do gustu.

Inne dodatki do lamp reporterskich:  http://fripers.pl/c/softboxy-modyfikatory/p3.o-/

ZESTAW FREEPOWER

Jako alternatywę możemy potraktować zestaw takich dodatków, który stworzyła firma Freepower. Przyglądnąłem się tej paczce, a rezultaty zobaczycie poniżej.

zestaw-akcesoriow-7w1-do-lamp-reporterskich-freepower.1691.0

Zestaw składa się z 7 różnych akcesoriów: 

  • softbox reporterski 20 x 30 cm,

zestaw-akcesoriow-7w1-do-lamp-reporterskich-freepower.1691.4

Możemy zastosować go w wielu różnych sytuacjach. W moim przypadku, najlepiej sprawdzi się w plenerze, kiedy nie mam zbyt wiele miejsca na sprzęt. Po złożeniu softboxa spokojnie zmieści się w torbie czy plecaku fotograficznym. Dzięki jego mobliności, możemy skorzystać z niego w najbardziej nieoczekiwanym przypadku.

Światło, które generuje jest miękkie i dobrze rozproszone.

  • 6 kolorowych masek softboxu,

zestaw-akcesoriow-7w1-do-lamp-reporterskich-freepower.1691.6

Do softboxu dodawane są kolorowe nakładki. Dzięki temu możemy dowolnie modyfikować kolor błysku. Niezbyt często oświetlam fotografowane osoby (bezpośrednio) kolorowym światłem ale bardzo chętnie za to korzystam z kolorowych filtrów, którymi oświetlam tło.

Poniżej możecie sprawdzić jak kolory prezentują się w rzeczywistości.

Do takiej konfiguracji wystarczy dołożyć lampę, która oświetli fotografowaną osobę i efekt będzie wyśmienity. W moim przypadku, skorzystałem z Beauty Disha z gridem skierowanego pod kątem 45*.

  • grid – plaster miodu,

zestaw-akcesoriow-7w1-do-lamp-reporterskich-freepower.1691.3

W zestawie znajdziemy również grid, którym ograniczymy mocno rozpraszanie się światła. Dzięki temu możemy precyzyjnie oświetlić fotografowany obiekt lub mały wycinek tła.

N74A0779

  • strumienicę,

zestaw-akcesoriow-7w1-do-lamp-reporterskich-freepower.1691.2

Gdyby grid za bardzo zawężał rozproszenie światła to możemy skorzystać ze strumienicy, która jeszcze mocniej zmniejszy jego strumień.

  • wrota kierunkowe,

zestaw-akcesoriow-7w1-do-lamp-reporterskich-freepower.1691.0

Nie zabrakło również wrót, którymi możemy kierować światło w wybraną stronę oraz regulować rozchodzenie się go na boki (drugie zdjęcie od góry).

  • beauty dish,

zestaw-akcesoriow-7w1-do-lamp-reporterskich-freepower.1691.5

Coś bardzo interesującego. Zwłaszcza dla kogoś kto tak lubi Beauty Disha jak ja. Na pierwszy rzut oka można zauważyć, że jest bardzo mały. Ale czy rozmiar ma w tym przypadku znaczenie? Postanowiłem spróbować wykonać za jego pomocą chociażby jedno ujęcie.

Oczywiście nie jest to taki sam efekt jak gdybyśmy użyli jego większych braci, jednak efekt jest o niebo lepszy od gołej lamp skierowanej na wprost (lampa z Beauty Dishem założona na stopkę aparatu i skierowana na wprost).

N74A4105

  • dyfuzor kulę.

zestaw-akcesoriow-7w1-do-lamp-reporterskich-freepower.1691.1

Ostatnią częścią zestawu jest dyfuzor, który rozprasza światło w około. Dzięki niemu, możemy bardzo dobrze rozświetlić całe pomieszczenie, w którym fotografujemy.

Link do całego zestawu: http://fripers.pl/p/zestaw-akcesoriow-7w1-do-lamp-reporterskich-freepower/

Trzeba zaznaczyć, że aby te wszystkie akcesoria można było doczepić do lampy reporterskiej, trzeba dokupić odpowiedni dla naszej lampy adapter: http://fripers.pl/p/adapter-mocowania-akcesoriow-ca-7-freepower/

SESJA ZDJĘCIOWA

Ze wszystkich zaprezentowanych akcesoriów najbardziej przypadł mi do gustu modyfikator od Aurory – Speedbounce SB 40 w rozmiarze 40cm. To niemal taka sama średnica co Beauty Dish 42cm, którego często używam w plenerze.

Jednak Beauty Disha miażdży Speedbounce ze względu na swoją mobilność. Po złożeniu zajmuje minimalną przestrzeń w plecaku czy torbie, a do tego światło, które emituje jest bardzo ciekawe. Najlepiej zobrazuje to poniższa sesja zdjęciowa, w której wykorzystałem lampę Yongnuo oraz ten właśnie modyfikator.

Miejsce

Fotografie powstały w lesie, około godziny 15.
Był on na tyle gęsty, że słońce praktycznie nie docierało do miejsca, w którym fotografowaliśmy a jedynie było ono widoczne w tle, w postaci pięknego bokehu.

Sprzęt i ekspozycja

Jak już wspominałem, za światło odpowiadał tytułowy modyfikator oraz lampa Yongnuo.
Fotografie powstały przy użyciu obiektywu 85mm i 50mm na niskich przysłonach (~f/2.2) oraz z czasem między 1/125 – 1/200s.
Całość ustawiałem tak żeby tło było delikatnie niedoświetlone a osoba doświetlona za pomocą lampy błyskowej.

Setup

Światło zawsze ustawiałem pod moim ulubionym kątem – 45*. Pod tym samym kątem pochylona była lampa.

Zdjęcia

Na początku zobrazuję jaki wpływ na zdjęcie miała lampa błyskowa (po lewej światło zastane, po prawej światło zastane + błysk).

N74A1178

Zawsze chciałem wykonać zdjęcia z lampą błyskową jednocześnie pokazując więcej lasu niż ma to miejsce w tradycyjnym portrecie. Dlatego schowałem lampę za jednym z drzew i tak właśnie powstały poniższe ujęcia.

N74A1339 N74A1331

Później zacząłem kombinować ze światłem jeszcze mocniej. Udało mi się dostrzec prześwitujące słońce i postanowiłem takie warunki kreatywnie wykorzystać. Najpierw spróbowałem zrobić zdjęcia pod słońce. Efekt, który otrzymałem był wyśmienity. Ten rezultat, zawdzięczam lampie błyskowej, dzięki której, kiedy ustawiałem poprawną ekspozycję, miałem idealnie doświetloną twarz modelki.

N74A1280a

Bez lampy zdjęcie wyglądałoby następująco.

N74A1281

Na moment wróciłem do pierwotnych ujęć. Chciałem wykonać kilka nowych zdjęć naszych koszulek.

 N74A1175 N74A1201 N74A1205 N74A1213

Później wróciłem do zabawy z prześwitującym słońcem. Ustawiłem modelkę w ten sposób aby słońce tworzyło światło kontrowe. Efekt wyśmienity!

N74A1231  N74A1237

Tak też powstało nasze wspólne ujęcie.

N74A1357

Na koniec, jeszcze raz próbowałem eksperymentować z szerszą perspektywą.

N74A1241

Podsumowanie zdjęć

Tak właśnie prezentuje się cała sesja. Jak widać, Speedbounce sprawdził się wyśmienicie a mobilność całego zestawu sprawia, że zabranie takiego zestawu w plener nie wymaga noszenia tony sprzętu i godziny rozstawiania.

W szybkich sesjach to bardzo dobre rozwiązanie, które gwarantuje nam solidne efekty.

Koszulki dla fotografów dostępne pod linkiem: Koszulki fotograficzne – sklep.fotoblysk.com

PODSUMOWANIE

Podsumowując całe to zestawienie, mogę stwierdzić, że akcesoriów do lamp reporterskich absolutnie nie brakuje.
Cały zestaw możemy tak mocno rozbudować, że taką prostą i małą lampę wykorzystamy w przeróżnych warunkach, a co więcej, światło będzie modyfikowane w niemal dowolny sposób.

Oczywiście, większość osób nie będzie potrzebowała wszystkich tych dodatków. Dlatego przedstawiłem Wam różne propozycje, dzięki czemu każda osoba może wybrać coś konkretnego dla siebie.

Jestem przekonany, że teraz będzie Wam dużo łatwiej dobrać potrzebny Wam sprzęt do lampy błyskowej.

Jeżeli artykuł był dla Ciebie pomocny i uważasz, że ktoś z Twoich znajomych może również z niego skorzystać to udostępnij go dalej. Dziękuję 🙂

Artykuł powstał we współpracy z Fripers.pl

ABOUT THE AUTHOR

Michał Kula

Cześć!
Przede wszystkim jestem szczęśliwym i pozytywnie nastawionym do życia człowiekiem, który nieustannie dąży do realizacji marzeń i celów.
Nieodłączną częścią mojego życia jest fotografia, którą dzielę się z Tobą na blogu.

  • Natalia Świąder

    Mega przydatne info na temat akcesoriow, swietne ujecia modelki na tle drzew (super zdjecia i bardzo ladna modelka) 🙂 dzieki za artykul!

    • Dziękuję w imieniu modelki i moim! 🙂

  • Łukasz Kilar

    Możesz mi podpowiedzieć jeszcze czy ta lampa będzie współpracowała w TTL i HSS z Fuji X-Pro 2? Sklep nie jest w stanie mi pomóc.

  • Łukasz Kilar

    Cześć Michał, kolejny świetny artykuł. Wiem, że nie można tego dosłownie przeliczyć tzn. Liczby przewodniej na KWs, ale interesuje mnie jak np. powyższa lampa odnosi się do studyjnej, ile na oko miałaby KWs, może masz jakiś sposób szacowania tych wartości? Zastanawiam się czy jakaś lampa reporterska ma szanse sprawdzić się w plenerze nawet w słoneczny dzień.

    • Hej Łukasz,

      Nigdy tego nie przeliczałem po prostu z racji tego, że lampa reporterska w słoneczny dzień nie da sobie rady – będzie za słaba.
      Wyjątkiem będą oczywiście ocienione miejsca.

      • Łukasz Kilar

        Dzięki za odpowiedź, a miałeś okazj pobawić się mocniejszymi „reporterkami” takimi jak np. Genesis Reporter 360? Czy to ma sens? Producent określ ją na 360Ws co w terenie już powinno się ładnie sprawdzać.

        • Miałem styczność z tymi lampami jednak nie na tyle ile bym chciał.
          360Ws to już przyzwoity wynik, który pozwoli na kreatywne błyskanie w plenerze.
          Nie mniej jednak, w środku lata, w samym słońcu, o godzinie 12:00 będzie to za mało.

  • Paweł Banaszkiewicz

    Naprawdę fajny efekt daje Aurora Speedbounce.

  • Bernard

    Cześć. Bardzo pomocny artykuł i świetne zdjęcia. Dziękuję i składam wyrazy uznania dla Twojej pracy. Wracając do tematu tego wpisu mam pytanie. Jaki wyzwalacz umożliwi pracę z lampą Yongnuo 560 IV w trybie HSS? Szukam taniego rozwiązania niestety proste i stosunkowo tanie modele jak np. RF-603 II czy RF605 synchronizują się tylko do 1/320 sek. zaś np. taki YongNuo YN-622N nie jest już taki tani. A może coś spoza wyrobów YongNuo dogada się z tą lampą w trybie HSS? Będę wdzięczny za pomoc.

    • Witaj!

      Dziękuję za miłe słowa i docenienie pracy 🙂

      Tanie (porównując z konkurencją) i sprawdzone rozwiązanie, z którego będziesz zadowolony i które Cię nie zawiedzie to Właśnie YN 622. Warto zainwestować w to rozwiązanie. Wyzwalacze posłużą Ci bardzo długo.

      • Dziękuję za szybką odpowiedź. Pozdrawiam i życzę dalszych sukcesów 🙂

  • Adam

    Ciekawy artykuł i fajny opis sesji. Dzięki 🙂

    • Cieszę się, że wyniosłeś z niego wartość 🙂