BLOG FOTOGRAFICZNY – WSZYSTKO O FOTOGRAFII

blog fotograficzny AFS3
2

AskFotoShow #3

Kolejny odcinek serii AskFotoShow, w której odpowiadam na różne pytania dotyczące fotografii i nie tylko. To swego rodzaju poradnik fotograficzny, w którym staram się rozwiązać różne problemy widzów.


 

Chcesz wiedzieć o wszystkich filmach? Subskrybuj kanał YT:

 

TRANSKRYPT ODCINKA

Bardzo się cieszę, że seria, w której zadajcie pytania przypadła Wam do gustu i tak czynnie uczestniczycie w rozwoju kanału. W komentarzach pod ostanim filmem AskFotoShow zadaliście wiele pytań a w tym odcinku na nie odpowiem.

O czym będzie? O wielu ciekawych rzeczach, między innymi: o używaniu i wyzwalaniu lamp błyskowych, obiektywach na start, o reportażach fotograficznych, budowaniu własnej strony oraz nocnych zdjęciach.

Jeżeli chcecie żebym odpowiedział na Wasze pytanie, zadajcie je w komentarzach bezpośrednio pod tym filmem. 

Przejdźmy teraz do odpowiedzi na Wasze pytania:


Jaki aparat najlepiej kupić na początek jeśli planuję rozwijać się w fotografii i w przyszłości chcę spróbować na tym zarobić? Budżet: 2500zł.

Myślisz, że warto iść do szkoły fotografii, np. studium albo kurs? Z góry dzięki za odpowiedź

Jestem zwolennikiem lustrzanek. Wiem, że teraz są dwa obozy, jedni wybierają bezlusterkowce a inni pozostają w lustrzankach. W tym budżecie zdecydowanie poszedłbym w stronę lustrzanek i obiektywów, które będą służyły Ci długo. W tym budżecie kupiłbym używanego Canon-a 7D, obiektyw Canon 50mm f/1.8 STM oraz lampę błyskową YN 560 III. Przydałby Ci się również szerszy kąt. Jednak już przekroczymy budżet więc na sam początek musi Ci wystarczyć obiektyw Kitowy Canon 18-55.

Odnośnie pytania o szkole fotograficznej, sprawdź poprzedni odcinek z tej serii, tam odpowiadałem na podobne pytanie. 


 Jakie twoim zdaniem najlepsze są obiektywy na początek zabawy z lustrzankami?

Jednym z najtańszych a jednocześnie bardzo ciekawych propozycji na początek przygody z lustrzankami jest obiektyw 50mm f/1.8. Przede wszystkim jest tani ale jego stosunek cena-jakość jest wyśmienity. Pozwoli Ci osiągnąć małą głębię ostrości, świetną jakość zdjęć i da Ci wiele przyjemności z fotografowani. Sam zaczynałem właśnie od takiego szkła. W Canonie brałbym model STM. 


Wytłumaczysz jak zrobić aby światło z softboxa wyzwoliło się przy robieniu zdjęcia?

Są różne sposoby na wyzwolenie zdalne zewnętrznej lampy błyskowej. Opowiem w skrócie o trzech z nich.

Fotocela – najbardziej podstawowym sposobem wyzwolenia lampy jest właśnie to za sprawą fotoceli. Czyli lampa wyzwoli się wtedy, kiedy zobaczy inny błysk. Można to zrobić w ten sposób, że włączasz wbudowaną lampę w aparacie, ustawiasz ją na bardzo niską moc, po to żeby nie miała wpływu na zdjęcie a jedynie wyzwoliła główną lampę. W chwili wykonania zdjęcia, lampa błyśnie a błysk wyzwoli zewnętrzną lampę. Trzeba oczywiście uruchomić w niej tryb fotoceli. 

Wyzwalanie za pomocą kabla – można kupić kabel, podpiąć jeden koniec do lampy, drugi do aparatu. W chwili robienia zdjęcia, lampa się wyzwoli. Jednak czasy kabli powoli odchodzą w niepamięć. 

Wyzwalacze radiowe – to zdecydowanie najlepszy i najbardziej praktyczny sposób wyzwalania lamp błyskowych. Wystarczy zapiąć nadajnik na sanki aparatu a odbiornik podpiąć do naszej lampy. Wówczas w chwili wykonania zdjęcia, błyśnie lampa zewnętrzna. 


Od ponad 5 lat mam Nikona d3100 + Nikkor 18-105mm. Na początku probowałam opanować ustawienia manualne, jednak zdjęcia wychodziły mi rozmazane, przez co zraziłam się i fotografowałam wyłącznie na automacie. Teraz takie rozwiązanie przestaje mi wystarczać i odkryłam ze przyczyna moich niepowodzeń leży po stronie obiektywu. Chciałabym dokupić jakiś jaśniejszy, jednak pojawia się pytanie czy body które posiadam jest wystarczajaco dobre? Czy jest to aparat do amatorskiego fotografowania czy może posłużyć rownież profesjonalistom? Wolałabym od razu przejść na lepszy sprzęt zamiast inwestować w obiektywy które poźniej okażą się być niekompatybilne z nowym body 😉

Masz świetny aparat do nauki fotografowania. Lustrzanka daje wiele możliwości więc warto je wykorzystać. Naucz się używać trybu manualnego bo to wiedza uniwersalna i absolutnie podstawowa. Szczególnie jeżeli myślisz w przyszłości o profesjonalnych zastosowaniach. 

Jak wcześniej wspominałem, dobrym obiektywem na start jest 50mm f/1.8. Tobie również go polecę. Nadaje się wyśmienicie do sesji plenerowych i szeroko pojętego fotografowania ludzi. 

Jest to obiektyw uniwersalny ponieważ pasuje zarówno do aparatów z matrycą APS-C oraz pełnoklatkową więc wykorzystasz go również w przyszłości, kiedy zmienisz aparat na lepszy. 


Nagrasz kiedyś film o reportażu dla osób które chciałyby zacząć z tą dziedziną?

Chętnie podejmę się realizacji takiego materiału. Jak już kiedyś wspominałem, mam trochę doświadczenia w tym temacie więc będę mógł co nieco podpowiedzieć. Na początek mam dla Ciebie kilka porad:

  1. Dowiedz się jak będzie wyglądało wydarzenie, które będziesz fotografować. Pozwoli Ci to przemyśleć sposób pracy oraz dobrać odpowiedni sprzęt.
  2. Przygotuj sprzęt; wyczyść i sformatuj karty pamięci, naładuj wszystkie baterie i jeżeli jest możliwość miej również zapasowy sprzęt.
  3. W czasie reportażu staraj się pracować dyskretnie. Podstawą jest ubiór, który nie będzie się mocno wyróżniał. Nie bądź główną postacią ale wychwytuj ważne momenty i emocje.
  4. Staraj się tworzyć urozmaicone fotografie; zmieniaj kadry, perspektywę oraz ogniskowe; rób zarówno ujęcia portretowe jak i szerokokątne.
  5. Warto fotografować nie tylko ludzi ale także rzeczy związane z danym wydarzeniem. 
  6. Na zdjęciach stwórz historię; wstęp, rozwinięcie i zakończenie to podstawa dobrego reportażu.

To tak w wielkim skrócie 😉


Co byś polecił osobom, które chcą stworzyć własną stronę internetową? Prócz rozwiązania Facebook, czyli jakieś kreatory, strony które warto polecić. Sam szukam. Tez czegoś optymalnego

Jestem zwolennikiem wordpressa. Czyli bezpłatnego oprogramowania do tworzenia stron internetowych. W tym momencie to najpopularniejsze i jedno z najlepszych rozwiązań dostępnych na rynku. Przede wszystkim jest mocno wspierane ponieważ jest do niego mnóstwo wyśmienitych wtyczek, dzięki którym stronę możemy dowolnie rozbudowywać i modyfikować. Motywów do prezentacji portfolio również nie brakuje, nawet tych całkowicie darmowych.

Żeby stworzyć stronę, trzeba wykupić własną domenę, czyli adres pod którym będzie dostępna strona oraz miejsce na serwerze, które zapełnimy naszymi plikami strony. 


Mam pytanie o pracę z lampami błyskowymi. Od czego zacząć? Jakie ustawienia błysku będą najlepsze dla początkującego? Czy możesz polecić jakiś rodzaj lub konkretną lampę na początek? Taką która z jednej strony stworzy możliwości rozwoju, ale też będzie przyjazna w obsłudze dla żółtodzioba. Dzięki. Pozdrawiam.

Ostatnio napisałem konkretny artykuł na temat strobingu, czyli używania lampy błyskowej reporterskiej, wyzwalanej zdalnie. Polecałem w niej tani zestaw na start oraz opisuję jak go wykorzystać w praktyce. Koniecznie zerknij do tego artykułu. 

Polecałem w nim lampę Yongnuo 560 III – jest bardzo tania, bo kosztuje około 270zł. Jest ona w pełni manulana co mi osobiście absolutnie nie przeszkadza bo korzystam tylko z tego trybu. Można ją wyzwalać przez fotocele a jej konstrukcja jest solidna. Od kilku lat korzystam z lamp tego producenta i jestem bardzo zadowolony. 


Reportaż z fleszem. Na nikonowskich lampach jest tryb automatyki BL (zrównoważone naświetlenie tła i motywu). BL wymaga błysku bezpośredniego lampy na wprost. Użycie modyfikatorów (odbłyśniki) i/lub błyskania w sufit czy w ścianę powoduje, że trzeba korygować siłę błysku. Tryb TTL liczy sam, ale uśrednia. Czyli też „jakaś” korekta na minus, żeby nie przepalić twarzy na pierwszym planie. Ostatnio fotografowałem z dużym odbłyśnikiem i błyskiem w górę. Ustawiłem na puszce M (jakieś 2 EV niedoświetlenia), a na lampie BL z korektą ok. -1,7 EV. Kadry z bliska wyszły bardzo dobrze. Z większej odl. – ciemne. Pytanie: Czy możesz polecić swój ulubiony sposób takiej pracy? Co powiesz na lampę w ręce na kabelku z BL?

Moim ulubionym sposobem pracy jest korzystanie z manualnego trybu błysku. Nie lubię automatów ponieważ często działają losowo. Wszystkie te przypadki, które opisujesz są całkowicie eliminowane jeżeli sam ustawiasz moc błysku. Fotografujesz z bliska, pamiętasz, że musisz ustawić mniejszą moc, odchodzisz dalej, masz już w głowie, że trzeba błysnąć nieco mocniej. Wszystko jest kwestią wprawy ale później wchodzi to w nawyk i robisz to automatycznie.

Są oczywiście zwolennicy pracy w takich trybach jak TTL jednak ja do nich nie należę. Wolę kontrolować wszystko w 100% manualnie. 


Ja natomiast miałbym wielką prośbę. Gdybyś poruszył nieco temat nocnych zdjęć, oraz jak sobie radzić, gdy światła mamy bardzo mało a nie chcemy wielkiego ISO. Wiadomo, że podstawą jest porządny statyw, co dalej?

Zdjęcia nocne wbrew pozorom nie są bardzo trudną dziedziną fotografii pod względem technicznym. Oczywiście, jeżeli chodzi o te podstawowe ujęcia. 

Wystarczy, tak jak wspomniałeś, mieć statyw oraz mądrze dobierać parametry ekspozycji. 

Jeżeli nie chcesz windować czułości ISO to ustaw długi czas naświetlania. Fotografujesz na statywie więc eliminujesz drgania, które mogłyby powstać w chwili fotografowania. Pozostałe parametry dobierz odpowiednio do efektu jaki chcesz uzyskać.

Polecam też stosowanie wężyka spustowego lub ustawienie samowyzwalacza. Wówczas eliminujesz drgania, które powstają w chwili wciśnięcia spustu migawki.

Jeżeli chodzi o zdjęcia ludzi to już sprawa wygląda nieco inaczej. Statyw jak najbardziej będzie przydatny, wówczas będziesz mógł korzystać z czasów, których byś nie utrzymał fotografując z ręki. Drugą ważną rzeczą jest jasny obiektyw. Im mniejsza przysłona tym będziesz musiał mniej windować czułość ISO. Ostatnim rozwiązaniem może być doświetlenie osoby lampą błyskową wywalaną zdalnie. 


Na tej odpowiedzi kończymy odcinek. Padło sporo ciekawych pytań i wierzę, że pomogłem nie tylko osobom, które zadały pytanie ale również tym, których zainteresował konkretny temat. 

Zachęcam też do obejrzenie poprzednich odcinków z tej serii ponieważ w każdym z nich padły ciekawe pytania. Jeżeli chcecie więcej filmów to kliknijcie łapkę w górę pod tym odcinkiem a osoby, które jeszcze nie subskrybują tego kanału zachęcam do kliknięcia przycisku na dole oraz dzwoneczka obok, wówczas będziecie wiedzieć w pierwszej kolejność o nowych materiałach. 

I w tym odcinku to by było wszystko. Dzięki za uwagę i do następnego razu, cześć! 

blog fotograficznyfotografia studyjnajak robić dobre zdjęciapodstawy fotografiiporadnik fotograficzny

Michal Michal • 18 maja 2017


Previous Post

Next Post

  • Łukasz Koperski

    Do niepełnoklatkowego Nikona warto też polecić Nikkora 35 1.8. Tanie to jak barszcz a optycznie niezłe, no i 35 na ASPC jest miej więcej odpowiednikiem 50 dla pełnej klatki.

    • Zgadzam się, to też bardzo dobra propozycja.