19Maj

Woda zamrożona błyskiem

Seria, w której prezentuję różne pomysły na zdjęcia, zarówno w plenerze jak i w studio. Po wpisie, w którym wspomagaliśmy się Photoshopem czas powrócić do tradycyjnych sposobów na uzyskiwanie ciekawych efektów na zdjęciach. Tym razem postanowiłem eksperymentować z wodą. Dodałem do tego błysk i efekty są bardzo interesujące.


Moim pomysłem na zdjęcie było uchwycenie wody, którą „ochlapuję” sobie twarz. Po zastanowieniu się jak to zrobić, doszedłem do następujących wniosków.

W pierwszym momencie pomyślałem, że wykonam takie zdjęcie w łazience, nad kranem. Kłopotem było jednak umiejscowienie aparatu naprzeciwko. Mógł tutaj pomóc szerokokątny obiektyw, jednak stwierdziłem, że to nie będzie to, co chcę uzyskać. Zdecydowałem się na stworzenie sobie planu zdjęciowego.

Do mojego mini studia przyniosłem miskę z wodą, którą postawiłem na stołku. Miałem się nad nią pochylić i po prostu ochlapać twarz wodą. Kadr musiałem ustawić tak żeby miska nie wchodziła w kadr a moja głowa oraz woda znajdowały się na fotografii.

LAMPY BŁYSKOWE

W porządku, najważniejsze już jest, teraz czas na lampy błyskowe, które „zamrożą” wodę w powietrzu. Żeby woda nie zlała się z tłem od razu założyłem, że światło musi być ustawione dokładnie w taki sposób aby tło było bardzo ciemne a woda dobrze oświetlona. Wówczas idealnie odznaczy się ona na tym tle.

Do tego celu użyłem dwóch lamp a na nie założyłem: oktę 90cm z gridem oraz softbox 60×60. Lampy ustawiłem po przeciwnych stronach naczynia.
Dzięki takiemu ustawieniu, światło ładnie rozkładało się na osobie fotografowanej, pięknie odznaczało wodę oraz nie docierało na tło.

SETUP

lighting-diagram-1431502694

BACKSTAGE

Ten pokaz slajdów wymaga włączonego JavaScript.

PARAMETRY

Niektórzy z Was pomyślą, że do takich zdjęć konieczny jest bardzo krótki czas naświetlenia. Cytując klasyka, nic bardziej mylnego. W tym przypadku, czas naświetlania nie ma nic do rzeczy. Wystarczy ustawić go w granicach 1/125s-1/200s. W plenerze, przy fotografowaniu w świetle zastanym lub w studio przy świetle ciągłym woda po prostu byłaby rozmyta.
W przypadku korzystania ze światła błyskowego, to ono zamraża ruch, a nie czas naświetlania. Dzieje się tak dlatego, że błysk trwa ułamki sekund i przez tak krótki czas woda jest oświetlana a aparat nawet z niskim czasem zarejestruje ten właśnie moment. Zasada ta nie sprawdzi się, jeżeli będziemy mieszać światło zastane ze światłem błyskowym.

Parametry ekspozycji: 1/200s | f/7.1 | ISO: 100 | 50mm

EFEKT

IMG_4651 - Kopia-2

PODSUMOWANIE:

Właśnie poznaliście kolejny pomysł na ciekawe zdjęcie. Swobodnie możecie eksperymentować i wykorzystać nawet tylko jedną lampę i to w dodatku reporterską do wykonania tego typu kadru. Najważniejszym czynnikiem wpływającym na efekt końcowy jest kontrast pomiędzy wodą a tłem. Ważną rzeczą teoretyczną w tym wpisie jest fakt, że to błysk zamraża ruch a nie czas naświetlania.


INNE POMYSŁY NA ZDJĘCIA: TUTAJ

ABOUT THE AUTHOR

Michał Kula
Cześć! Przede wszystkim jestem szczęśliwym i pozytywnie nastawionym do życia człowiekiem, który nieustannie dąży do realizacji marzeń i celów. Nieodłączną częścią mojego życia jest fotografia, którą dzielę się z Tobą na blogu.