24Mar

Test, zestawienie i porównanie modyfikatorów światła

Większość osób stojących przed jakąkolwiek decyzją zakupową chce przetestować działanie produktu. Niezależnie od tego czy jest to aparat fotograficzny za kilka tysięcy złotych czy znacznie tańsze akcesorium. Z doświadczenia wiem, że problemy z doborem odpowiedniego sprzętu do fotografii studyjnej są powszechne. Zazwyczaj pasjonat fotografii nie ma pojęcia jaki modyfikator światła wybrać żeby osiągnąć wymarzone efekty. 






Wiem to wszystko z racji tego, że taki problem nie ominął również mnie. Pamiętam jak na początku mojej drogi fotograficznej przyszedł czas na zakup pierwszego modyfikatora światła. Oferta sklepów była przeogromna i po prostu sam nie wiedziałem co sprawdzi się najlepiej. Dziś wszystkiego jest jeszcze więcej, więc domyślam się jak ciężko jest podjąć odpowiednią decyzję zakupową, z której po prostu będziemy zadowoleni.

Postanowiłem więc stworzyć materiał, który będzie podręcznikiem, z którego dowiecie się jak dokładnie działa każdy popularny modyfikator światła. Wszystko zobaczycie na własne oczy, porównacie światło każdego z nich, zobaczycie jak zmieniają się zdjęcia oraz sprawdzicie jak rozkłada się światło przepuszczone przez konkretny modyfikator.

Chcę żeby to był materiał, który pomoże wielu osobom w podjęciu odpowiedniego wyboru. Dzięki temu wierzę, że mnóstwo osób zaoszczędzi sobie godziny testów, pieniędzy oraz nerwów spowodowanych brakiem odpowiednich efektów. Zacznijmy od kilku zasad, według których przebiegał test porównawczy.

 

OBJAŚNIENIA
  • wpis ma na celu zestawienie i porównanie działania różnych modyfikatorów światła,
  • w porównaniu biorą udział modyfikatory, które są w finansowym zasięgu każdego,
  • wszystkie zdjęcia wykonane zostały dokładnie tak samo, lampa stała nieruchomo, zmieniane były tylko modyfikatory światła,
  • aparat nie zmieniał swojej pozycji, parametry były identyczne w przypadku każdego zdjęcia,
  • balans bieli ustawiony na 5500K, ma to na celu zobrazowanie jak dany modyfikator wpływa na odcień fotografii,
  • lampa oddalona od modelki o 1m, modelka oddalona od tła o 1,5m, lampa pochylona o 45*,
  • kadr ustawiony w taki sposób aby pokazać jak rozkłada się cień na tle,
  • moc lampy była regulowana tak żeby uzyskać poprawną ekspozycję. Przy każdym modyfikatorze jest podana informacja o tym ile zabiera światła w porównaniu z innymi modyfikatorami,
  • modelka bez makijażu, dlatego można ocenić i porównać jak światło rozkłada się na twarzy i jak zmieniają się rysy twarzy wraz ze zmianą charakterystyki oświetlenia,
  • zdjęcia nie były poddawane obróbce.

 

USTAWIENIE LAMPY, MODELKI I APARATU

porownanie mod

TŁO

Tło na wszystkich fotografiach jest białe. Oddalone jest od modelki dokładnie o 1.5m. Takie tło jest najbardziej uniwersalne, dlatego też właśnie ten kolor został wykorzystany w teście. Widać na nim doskonale wszystkie cienie i to jak dany modyfikator wpływa na jego jasność.

PARAMETRY

parametry 125 56 100 50

LAMPA

Wszystkie zdjęcia zostały wykonane przy użyciu lampy błyskowej Jinbei DM3 400 o mocy 400Ws. Wykorzystana moc błysku oscylowała w okolicach 1/2 mocy. Przy modyfikatorach, które dają ostre światło potrzebne było obniżenie mocy lampy z racji powstałych przepaleń. Szczegółowe informacje podane są przy opisie modyfikatorów.

 

SPOSÓB ANALIZY

Analizowałem poszczególne modyfikatory pod różnymi aspektami. Na poniższym zdjęciu objaśniam na jakich elementach skupiłem się najbardziej.

objasnienia


 

WIĘCEJ MATERIAŁÓW O FOTOGRAFII?

Chcesz wiedzieć o wszystkich tego typu materiałach i otrzymywać darmowe i ciekawe dodatki fotograficzne? Zapisz się koniecznie do naszej Fotograficznej Paczki.

paczka portal fotograficzny sm


 

TEST PORÓWNAWCZY I ANALIZA

Test rozpoczyna się od gołej lampy błyskowej po czym przechodzi do modyfikatorów, które mają za zadanie ukierunkować światło a nie je zmiękczyć. Później porównanie zmierza do Beauty Dishów, które wyraźnie zmieniają charakterystykę światła, po czym porównanie wchodzi w fazę tak zwanych miękkich modyfikatorów światła czyli okt i softboxów. Całość kończą standardowe i popularne parasolki.

 

GOŁA LAMPA

lampa

Całość należy rozpocząć oczywiście od najprostszego możliwego rozwiązania. Zdjęcie powstało przy użyciu tylko i wyłącznie gołej lampy błyskowej.
Pierwsze co rzuca się w oczy to bardzo ostre i długie cienie: pod szyją, pod ustami czy po oczami. Równie mocny i wyraźny cień powstał na tle. Cała fotografowana scena jest oświetlona równomiernie i światło rozchodzi się przy okazji po całym pomieszczeniu.

N74A9639

 

STANDARDOWA CZASZA

czasza

Standardowa czasza emituje również bardzo ostre światło tworzące mocne i wyraźne cienie. Jej zaletą jest fakt, że nie błysk nie rozchodzi się po bokach i jest on ukierunkowany czego nie doświadczamy przy użyciu gołej lampy błyskowej. To ograniczenie światła widzimy przede wszystkim na tle. Jest ono ciemniejsze w porównaniu z gołą lampą błyskową.
Przez fakt, że światło nie rozchodzi się na boki i jest ono ukierunkowane otrzymujemy dużo światła na osobie fotografowanej. W związku z tym trzeba było zmniejszyć moc lampy o 1.5 EV.

N74A9834

 

WROTA OTWARTE

wrota

Wrota zakładane są na standardową czaszę. Co za tym idzie światło, które wypuszcza ten modyfikator jest bardzo zbliżone do efektu, który daje wspomniana czasza. Cienie są mocne, wyraźne i długie.
Różnica jest taka, że dzięki wrotom możemy regulować rozchodzenie się światła na boki poprzez otwieranie i zamykanie. W przypadku otwartych skrzydeł ciężko odróżnić efekt od tego generowanego przez samą czaszę.
Podobnie jak przy standardowej czaszy tutaj również moc lampy musiała być obniżona o 1.5 EV.

N74A9792

 

WROTA PRZYMKNIĘTE

wrota

Po przymknięciu skrzydeł, wrota wypuszczają bardziej skupiony strumień światła. W ten sposób możemy punktowo oświetlić fotografowaną scenę jednocześnie ograniczając dopływ światła na tło. Widać to już na pierwszy rzut oka ponieważ z jasnego tła zrobiło się znacznie ciemniejsze.
Cienie natomiast nie uległy zmianie. Nadal są mocne, ostre i długie- zarówno na twarzy jak i na tle.
Oczywiście tutaj miała miejsce również sytuacja z przepaleniami dlatego moc lampy nadal była obniżona o 1.5 EV.

N74A9802

 

WROTA + GRID

wrota + grid

W zestawie z wrotami otrzymujemy również grid, który ma za zadanie oczywiście ukierunkować światło.
Po zamontowaniu otrzymujemy efekt mocno skupionego światła oświetlającego wybraną część kadru. Grid skutecznie ograniczył światło padające na tło. Dzięki temu po jednej stronie jest ono praktycznie czarne.
Widać również doskonale, że w odległości 1m od modelki oświetla on tylko popiersie. Na resztę kadru dociera zdecydowanie mniej światła. Należy również zauważyć, że cienie nadal nie uległy zmianie.
Grid zabrał również sporo światła, dzięki temu moc lampy nie musiała zostać zmniejszona.

N74A9822

 

STRUMIENNICA

strum

Strumiennica wykorzystywana jest do zadań specjalnych. Bardzo często stosowana jest w fotografii produktowej czy portretowej do punktowego oświetlania tła. Przy oświetleniu twarzy można zauważyć, że oświetlany jest tylko i wyłącznie mała część kadru co spowodowane jest małym otworem wyjściowym.
Światło, które jest emitowane przez ten modyfikator nie jest w żaden sposób zmiękczone a co za tym idzie cienie są w dalszym ciągu bardzo wyraźne, ostre i długie. Strumiennica pochłania również sporo światła, ponieważ moc lampy musiała zostać podniesiona o około 1.5 EV żeby uzyskać poprawną ekspozycję.

N74A9838

 

STRUMIENNICA + GRID

strum

Na strumiennicę można założyć grid, który sprawi, że światło będzie jeszcze bardziej punktowe i ukierunkowane. Dzięki niemu możemy oświetlić bardzo mały fragment kadru bez obaw o rozchodzenie światła na pozostałe części planu.
W tym przypadku należało również zwiększyć moc lampy o około 1.5 EV żeby uzyskać poprawną ekspozycję.

N74A9848

 

BEAUTY DISH 42cm

bd42

Mały Beauty Dish od razu niesie za sobą całkowicie inny rodzaj światła. W końcu odchodzimy od mocnych, długich cieni. Mimo, że modyfikator ten uchodzi za taki, który daje ostre światło to i tak na pierwszy rzut oka widać, że jest ono delikatniejsze niż w przypadku wcześniejszych modyfikatorów. Cenie oczywiście nadal występują ale są krótsze oraz miększe.
Beauty Dish daje stosunkowo szerokie spektrum światła przez co cała fotografowana scena jest dobrze oświetlona, włącznie z tłem.
Charakterystycznym elementem Beauty Disha jest to, że jego światło jest delikatnie żółte.

N74A9642

 

BEAUTY DISH 42cm + DYFUZOR

bd42 dyf

Na Beauty Dish można założyć nakładkę, która sprawi, że światło emitowane przez ten modyfikator będzie miękkie. Dodatkowo, nakładka eliminuje żółty kolor.
Nakładka ma za celu zmiękczenie światła i tę funkcję oczywiście spełnia ponieważ cienie są wyraźnie delikatniejsze. Widać również, że nakładka sprawia, że światło nie rozchodzi się aż tak mocno na boki przez co światła na tle jest mniej.

N74A9655

 

BEAUTY DISH 70cm

bd42

Beauty Dish 70cm jest duży i zdecydowanie mniej poręczny niż 42cm jednak światło, które on emituje jest również odmienne. Pierwsze co rzuca się w oczy to fakt, że 70-tka daje zdecydowanie bardziej miękkie światło. Widać to doskonale na cieniu na tle oraz pod oczami.
Tak jak w przypadku mniejszego brata, ten Beauty Dish daje również żółty odcień.

N74A9678

 

BEAUTY DISH 70cm + DYFUZOR

bd42 dyf

Efekt po nałożeniu nakładki dyfuzyjnej jest wprost proporcjonalny do tego jaki uzyskany został w przypadku mniejszego odpowiednika. Dyfuzor sprawił, że kolorystyka zdjęcia stała się bardziej zimna a cienie stały się jeszcze mniej widoczne.

N74A9698

 

BEAUTY DISH 70cm + GRID

bd42 grid

Nakładając grid na Beauty Disha utrzymujemy charakterystykę światła. Nadal jest ono takie jak w przypadku samego talerza jednak z tą różnicą, że jest strumień światła jest ściśle ukierunkowany.
W ten sposób eliminujemy oświetlenie tła i pozostałych elementów kadru a skupiamy się na modelce jednocześnie utrzymując ostre światło tworzące wyraźne cienie.
Grid pochłania część światła dlatego moc lampy zwiększona została o 1.0 EV.

N74A9664

 

OKTA 90cm

okta 90

Przechodzimy do modyfikatorów światła o zdecydowanie bardziej miękkiej charakterystyce oświetlenia. Ten modyfikator jako pierwszy z testowanych posiada w środku i na wylocie materiał dyfuzyjny. Widać to od razu na zdjęciach. Wszystkie cienie, które były widoczne na poprzednich zdjęciach praktycznie zniknęły. Są one po prostu bardzo delikatne i plastyczne.
Światło z okty różni się od softboxa przede wszystkim tym, że jest ono bardziej skoncentrowane i nie rozchodzi się tak mocno na boki.

N74A9603

 

OKTA 90cm + GRID

okta 90 grid

Po założeniu grida, oczywiście światło skupiło się jeszcze mocniej na modelce co od razu widać po jasności tła. Do tego wzmocniły się cienie na twarzy. Jednak nadal zdjęcie jest dużo bardziej delikatne niż w przypadku poprzednich modyfikatorów.
Tego rodzaju gridy zabierają znacznie mniej światła niż te nakładane na przykład na Beauty Dishe. Zatem aby uzyskać poprawną ekspozycję należało zwiększyć moc lampy o 0.5 EV.

N74A9600

 

SOFTBOX 60×60

soft 60x60 grid

Pierwszy softbox w teście to mały kwadrat 60×60, który oświetla całą fotografowaną scenę. Cienie tutaj są jeszcze mniejsze i delikatniejsze niż w przypadku okty.
Światło rozchodzi się również po tle przez co jest ono jaśniejsze niż w przypadku okty.

N74A9633

 

SOFTBOX 60×90

soft 60x90

Efekt bardzo zbliżony do poprzedniego softboxa. Ten daje z racji tego, że jest po prostu dłuższy więcej światła. Widać to po tym, że modelka jest lepiej doświetlona od góry do dołu. Na tło dostaje się podobna ilość światła jak w przypadku poprzedniego softboxa z racji tego, że jego szerokość jest identyczna.
Cienie nadal są miękkie i delikatne.

N74A9737

 

SOFTBOX 60×90 + GRID

soft 60x90 grid

Po założeniu grida otrzymujemy skoncentrowane światło, które skupia się tylko na modelce. Cienie są minimalnie mocniejsze a tło mniej doświetlone.
W celu uzyskania poprawnej ekspozycji należało zwiększyć moc lampy o 0.5 EV.

N74A9709

 

SOFTBOX 70×100

soft 70x100

Największy softbox w teście daje oczywiście bardzo duży strumień światła. Oświetlił on dosłownie wszystko dookoła. Z pośród wszystkich softboxów ten najmocniej oświetlił tło.
Jego wielkość odbiła się również na cieniach, które stały się jeszcze łagodniejsze.
Na uwagę zasługuje również fakt, że daje on cieplejsze światło niż poprzednie softboxy.

N74A9763

 

SOFTBOX 70×100 + GRID

soft 70x100 grid

Po założeniu grida nadal możemy zaobserwować, że światła jest sporo. Mimo, że nie dociera ono w takim stopniu na tło to jednak lewa strona jest nadal jasna. Wszystko spowodowane jest jego wielkością.
Po założeniu grida jak w poprzednich przypadkach wzmacniają się cienie.
Natomiast celu uzyskania poprawnej ekspozycji należało zwiększyć moc lampy o 0.5 EV.

N74A9746

 

STRIPBOX 30×120

strip

Po przedstawieniu klasycznych softboxów przyszła kolej na stripbox czyli wąski długi softbox. Służy on zazwyczaj do oświetlenia kontrowego jednak w tym przypadku oświetlał on fotografowaną postać z przodu.
Jego światło nie rozchodzi się tak mocno na boki z racji tego, że ma tylko 30cm szerokości. Jest za to długi co widać doskonale po tym jak oświetlona jest postać. Cienie, które pojawiają się na twarzy są ostrzejsze niż w przypadku wcześniej testowanych softboxów jednak dalej można postrzegać go w kategorii modyfikatorów światła, które dają miękkie światło.

N74A9776

 

PARASOLKA SOFTBOX 80cm

para soft

Parasolko-softbox, bardzo ciekawa hybryda, która jest bardzo praktyczna ze względu na szybkie składanie i montaż. Światło, które daje ten modyfikator jest bardzo specyficzne i podobny efekt jeszcze nie wystąpił w tym teście. Jest to coś na pograniczu Beauty Disha 70cm a Okty. Cienie są wyraźne ale nie agresywne. Światło rozkłada się po całej scenie co doskonale widać na tle.
Wielką zaletą jest fakt, że światło idealnie rozchodzi się po całej fotografowanej osobie.

N74A9872

 

PARASOLKA SREBRNA 100cm

para sreb

Parasolka ta daje dużo światła, które widoczne jest w każdej części kadru. Nawet cień za modelką, na tle jest minimalny co praktycznie nie było spotykane w przypadku wcześniejszych modyfikatorów. Srebrny materiał odbijający daje światło o ostrej charakterystyce jednak z racji tego, że światła jest mnóstwo to cienie są wypełniane i przez co stają się łagodne.

N74A9902

 

PARASOLKA BIAŁA 100cm

para bial

Pierwsze co zauważamy to ciepłe tony zdjęcia. Biała płaszczyzna spowodowała ocieplenie fotografii.
Jeżeli chodzi o rozkład światła to nadal jest go bardzo dużo przez co oświetlone jest dosłownie wszystko.
Cienie są bardzo podobne do tych, które dał srebrny odpowiednik jednak te są minimalnie łagodniejsze.

N74A9879

 

PARASOLKA DYFUZYJNA 100cm

para dyf

Ostatni modyfikator światła w teście odróżnia się od pozostałych przede wszystkim w jednym aspekcie. Zdjęcie jest niesamowicie miękkie. Na pierwszy rzut oka wygląda tak jakby podczas obróbki dodany został blur.
Spowodowane jest to tym, że parasolka dyfuzyjna przepuszcza przez siebie światło, mocno je zmiękcza i roznosi w każdym możliwym kierunku. Przez co w efekcie otrzymujemy nie tylko niesamowicie miękkie zdjęcie ale również oświetloną całą fotografowaną scenę.

N74A9857

 

ZESTAWIENIE WSZYSTKICH EFEKTÓW

Przygotowałem dla Was również grafikę, na której zestawiłem wszystkie modyfikatory światła obok siebie. W ten sposób możecie w łatwy sposób porównać wszystkie efekty i wybrać swoje ulubione rozwiązania.

FotoBlysk.com porownaie modyfikatrow min

Żeby pobrać grafikę kliknij prawym przyciskiem myszy na zdjęciu, otwórz na nowej karcie, kliknij ponownie prawym i wybierz „zapisz jako”

PODSUMOWANIE

Jestem przekonany, że ten artykuł przyda się każdemu kto będzie chciał wybrać modyfikator światła ale nie będzie w stanie porównać samemu działania każdego z nich. Porównałem sprzęt, który jest najczęściej kupowany i wybierany, przez co można go kupić w bardzo przystępnych cenach. Najważniejsze w tym teście było przede wszystkim zapewnienie dokładnie takich samych warunków dla każdego modyfikatora światła. Dzięki temu widzicie dokładnie jak zmienia się światło za sprawą każdego z nich. Grafika z kolei niech będzie Waszą mapą i przewodnikiem w świecie błyskania. Zapiszcie go sobie i niech będzie zawsze pod Waszą ręką.

Wierzę, że teraz jak tylko staniecie przed decyzją zakupową to nie będziecie mieć rozterek i kupicie ten modyfikator, którego działanie podoba Wam się najbardziej.

 

Tworzenie tego najbardziej rozbudowanego artykułu jaki do tej pory stworzyłem zajęło mnóstwo czasu i energii ale jestem z niego niesamowicie dumny. Wiem, że cała moja praca nie pójdzie na marne i będzie stanowiła obowiązkową lekturę dla wszystkich zainteresowanych używaniem lamp błyskowych i doborem do nich odpowiednich modyfikatorów światła.

Nigdy tak bardzo jak dzisiaj nie zależało mi na Waszej aktywności, uważam, że to najlepszy artykuł jaki do tej pory stworzyłem i chciałbym dotrzeć z nim do jak największej grupy osób. Udostępnijcie proszę ten artykuł. Kliknijcie też lajka i dajcie znać w komentarzach, który modyfikator światła przypadł Wam do gustu najbardziej

PS: Podziękowania dla sklepu Fripers.pl, który udostępnił sprzęt do realizacji artykułu.

PS 1: Podziękowania dla wytrwałej i niezawodnej modelki: Fergin

ABOUT THE AUTHOR

Michał Kula

Cześć!
Przede wszystkim jestem szczęśliwym i pozytywnie nastawionym do życia człowiekiem, który nieustannie dąży do realizacji marzeń i celów.
Nieodłączną częścią mojego życia jest fotografia, którą dzielę się z Tobą na blogu.

  • m4rtin

    Wspaniały artykuł. Niesamowita wiedza zawarta w nim jest. Pozdrawiam Michale.
    Powiedz nam z jakiego modyfikatora Ty byś korzystał wewnątrz w małym studio do portretu gdybyś miał tylko jedną lampę reporterską i transmiter (a z jakiego na zewnątrz)?
    Ja się zastanawiam nad zakupem softboxa 60×90 + grid + szybki montaż.

  • Zenielon

    Artykul juz troche wisi a jestem na etapie wyboru modyfikatorow i bardzo mi sie przydal. Dzieki! Naprawde swiet(l)na robota 😉

    • Cieszę się, że mogłem pomóc 🙂
      Zapraszam również do czytania pozostałych artykułów 🙂

  • Haytham

    Great article. Thanks for all the effort you put in it. Very professionally done.

    • Thanks for your comment! 🙂

  • Aleksandra T

    Super, że trafiłam w końcu na kogoś kto potrafi jasno wszystko przedstawić. Co prawda przed paroma minutami odkryłam ten blog, ale do tej pory po czytaniu takich poradników i tak niewiele wiedziałam, a tutaj przeczytałam pierwszy artykuł i otrzymałam odpowiedzi na swoje pytania:) Dziękuję autorowi! Pozdrawiam 🙂

    • Proszę bardzo! 🙂
      Zachęcam do zapoznania się z pozostałymi artykułami i sugeruję zerknąć również na kanał YouTube bloga gdzie znajdziesz sporo fotograficznych filmów 🙂

  • Konrad Krężlewicz

    Witam. Dziękuję autorowi za czas i poświęcenie na napisanie tego zestawienia.
    Bardzo ciekawy artykuł,

    Jeśli przeczytasz mój wpis proszę doradź mi jaki modyfikator zastosować do sesji plenerowych w dzień przy wykorzystaniu tylko lamp systemowych mam ich kilka (chcę zgasić światło zastane przesłoną i krótkim czasem lecz światło odbite z parasolki traci strasznie dużo mocy i nie dociera do modelki.

    Ostatnio wpadł mi do głowy pomysł połączenia mocy 2 lamp na mocowaniu bowens poziomym, lecz jeśli oddale parasol aby mieć ładny krajobraz do okola obawiam się ze znów będzie za mało mocy.

    Może Beauty Dish się sprawdzi 45cm on chyba najmniej mocy zabiera a jest stosunkowo niewielki i można go zabrać w plener (widziałem też kilka dni temu taki Softbox heksagon do lamp reporterskich 60cm ale nie wiem a to drogowe było)

  • Pingback: Strobing krok po kroku czyli budżetowe błyskanie | FotoBlysk()

  • PMM

    Właśnie czegoś takiego szukałem!

    Jak odnieść się do tego tekstu mając lampy reporterskie? Dla uzyskania podobnych efektów używać jednocześnie 2-3 lamp w jednym modyfikatorze, czy może zmienić odległości? A może zwyczajnie z lampami reporterskimi jestem na straconej pozycji i takie modyfikatory to nie moja liga?

    • Wszystko zależy z jakich przysłon zamierzasz korzystać. Jeżeli z niskich to wystarczy nawet jedna lampa reporterska.
      Ni kombinowałbym z wieloma lampami w jednym modyfikatorze. Lepiej po prostu kupić lampę studyjną. Nie dość, że będzie taniej to lepiej.

      • PMM

        Dziękuję za odpowiedź 🙂

        Dopiero buduję swój zestaw studyjny. Na razie głównie w plenerze używam lamp reporterskich i w sumie na tym planuję na początek oprzeć swój zestaw. Warunki lokalowe mocno mnie ograniczają, więc sobie pomyślałem, aby uzyskać dużą mobilność i wozić swoje „studio”. Widzę, że sprawę muszę sobie jeszcze przemyśleć.

  • Slawek Dobrzanski

    Michale to co tu zobaczyłem to mistrzostwo świata w lekkosci przekazu. Jasno , prosto i bardzo obrazowo. Trudno by było nie zrozumieć. Nie ukrywam że interesuje mnie jakie efekty z użyciem kontry by były. Jak ustawić kontrę. Itp. Michał to co robisz ma sens i jest potrzebne. Wytrwałości życzę.

    • Dziękuję Sławku za ciepłe słowa i Twoją propozycję!

  • Pingback: Blog fotograficzny Jak robić dobre zdjęcia? | FotoBlysk()

  • Pingback: Podsumowanie roku i plany na 2017 rok | FotoBlysk()

  • Pingback: Jak robić dobre zdjęcia lustrzanką i nie tylko? | FotoBlysk()

  • Brunon Rumian

    świetny test – rzetelny, szeroki i dobrze przedstawiony!

  • Kewin Łagowski

    Swietny artykuł, dużo wiedzy skondensowanej w jednym miejscu! Może artykuł o tym jak szukać klientów? jak zacząć zarabiać na fotografii?

  • Andrzej

    Pochwalam inicjatywę autora, to wszakże podstawy fotografii uczone chyba na wszystkich kursach. Jedna uwaga merytoryczna – przy założonych wrotach światło zwiększa się nie z powodu założenia wrót ale z powodu montowania ich na czaszy która odbija dużo światła w kierunku modela( bez niej rozprasza się ono po całym pomieszczeniu). Pozdrawiam Andrzej M.

  • Pawel

    Dzięki za test Michale, przyda się gdy zdecyduję się na ministudio. Mam pytanie odnośnie lampy błyskowej – jak pominąć lampę w takim układzie ? Dołożyć nieco światła z innego źródła ?

    • Nie rozumiem za bardzo Twojego pytania. Jeżeli pominiesz lampę błyskową to nie będziesz miał możliwości wykorzystania tych modyfikatorów 🙂

  • dr_kamil

    Tego właśnie potrzebowałem kiedy kilka miesięcy temu kupowałem parasolki! Nigdzie nie było takiego porównania, wszędzie tylko mętne opisy więc ostatecznie kupiłem 3 bo nie wiedziałem, która będzie mi najbardziej odpowiadać. Tym wpisem zaoszczędzisz ludziom dylematów i niepotrzebnie wydanej kasy – świetna robota.

    • Dokładnie to na celu miał ten wpis 🙂
      Dzięki!

      Pozdrawiam,
      Michał.

  • regnar

    Świetna robota. Wrzuciłem na wykop 🙂 Niech leci w świat 🙂

    • Bardzo dziękuję! 🙂

      • regnar

        Zasłużyłeś 🙂 Jeśli do 22 niemal rekord to do 24 murowany. Wykop się rozkręca 😉

        • Był rekord! Dziś jest już 3/4 tego co było wczoraj. Na prawdę jestem bardzo wdzięczny za Twoje udostępnienie- piękne wynagrodzenie za starania przy tworzeniu artykułu 🙂

  • Stalowy

    ..że ci się tak chce, i to jeszcze za darmo :-). Najwyższe słowa uznania- kawał solidnego teściwa, no i propsy dla modelki- wysiedziała się bidula za wszystkie czasy 🙂

    • Chce się chce, jak coś się robi z pasji to nie patrzy się na pieniądze. Ale nie ukrywam, że w przyszłości chciałbym poświęcić się tylko blogowaniu 🙂

  • Karolina Dota

    Panie Michale, czapki z głów. Fantastyczny podręcznik. Świetne opisy sesji. Niebanalne pomysły jak zrobić coś z niczego. Uwielbiam Pana bloga! Mieszkam za granicą i żałuję, że w odpowiednim czasie nie mogłam wysłać SMSa by się odwdzięczyć. Może następnym razem.

    • Witaj!

      Przede wszystkim na blogu wszyscy mówimy sobie po imieniu więc jestem Michał 🙂

      Dziękuję za bardzo ciepłe słowa. Cieszę się, że mogę pomagać tak wielu osobom. Co do smsów to nic nie szkodzi, nie każdy mógł wysłać 🙂

      Pozdrowienia!

  • Pingback: Najlepsze polskie portale fotograficzne | FotoBlysk()

  • Kasia Chmura-Cegiełkowska

    bardzo wartościowe zestawienie. Dzięki!
    Podziwiam ilość włożonej pracy, ale to widać po świetnym efekcie.

    • Dziękuję Kasia za docenienie!
      Cieszę się, że mogłem pomóc. Sprawdź też inne, nie mniej wartościowe artykuły 🙂

      Pozdrawiam!

  • Uwielbiam takie posty! Dzięki za pomoc! 🙂

    • Proszę bardzo 🙂 Zapraszam do stałych odwiedzin!

  • Spawn

    ja jestem ciekaw porównania jeszcze bjuty z białą czaszą i srebrną.

    • Różnica jest bardzo mało widoczna. Biały daje minimalnie delikatniejsze światło.

  • Dawid

    no zaskoczony ☺ sadIlem, ze obejrzalem wszystko na stronie a widocznie przeoczylem ten wpis. Dzieki. Pozdrowka. Wesolych Swiat.

  • Dawid

    no to moze dodam jeszcze cos z czym pewno ja i inni mniej znani rozpoczynajacy przygode z oswietleniem studyjnym i plenerowym maja pod gorke. Moje pytanie do rozwazan: skad brac odpowiednie modelki na sesje, jak je motywowac w przypadku zdjec niekomercyjnych . Ciezko aby doswiadczona modelka zdecydowala sie na udzial w darmowej sesji u kompletnie nieznanej osoby fotografa. W praktyce jest tak, ze za lekko doswiadczana.modelke trzeba zaplacic —ja to rozumiem —praca jak kazda inna lecz na pocztku drogi taki uklad jest malo oplacalny dla fotografa chcacego zbudowac portfolio. To samo sie tyczy stylistki, kosmetyczki, fryzjera. Taki artykul rowniez bylby nieoceniona pomoca. Takich wpisow prozno szukac na polskiej sieci.

  • Dawid

    pelen szacunek dla autora. Swietnie pokazane i wytlumaczone nigdzie nie widIalem czegos podobnego. Ogrom pracy ale widac ,ze warto bylo. Dzieki za rozjasnienie nieltorych kwestii. Czekam jeszcze na porzadny artykul o lampach plenerowych i nauki uzywania 😁

    • Dziękuję za ciepłe słowa Dawid! 🙂
      Poza tym Twoje propozycje artykułów wylądowały w moim notatniku 🙂

  • pstroKATE

    Masa roboty! Rany, podziwiam chęci 🙂 Cały czas czytając myślałam o tym, jakim cudem porównam to wszystko na koniec… Aż dotarłam do zestawienia na jednym zdjęciu. O wszystkim pomyślałeś! 🙂 Dzięki.

    • Dziękuję! Co do chęci to chyba widać po całym blogu, że ich akurat nie brakuje 😀
      Poza tym musiałem o wszystkim pomyśleć bo nie ma to jak podsumować na końcu wiedzę i zestawić ze sobą wszystkie efekty 🙂

  • Dominika Kamińska

    Super, że zrobiłeś zestawienie wszystkich zdjęć. Nawet takiemu amatorowi jak ja dużo rozjaśnia się w głowie 🙂

  • darek

    Kolejny świetny poradnik i każdy nawet laik będzie w stanie wybrać odpowiedni dla siebie modyfikator . Sam też na pewno wrócę do tego poradnika jak będę stał przed wyborem kolejnego modyfikatora światła , dziękuję

    • To był również priorytet artykułu, każda osoba, nawet bez dużego doświadczenia może realnie ocenić efekty i wybrać coś dla siebie 🙂

  • Mariusz Skomra

    Świetne porównanie. Szkoda, że jestem po niezbyt udanym zakupie. Mądry Polak po szkodzie 😉
    Jednocześnie utwierdziłeś mnie w przekonaniu, że muszę się zaopatrzyć w oktę z gridem.

    • Okta z gridem to mój zdecydowanie ulubiony „miękki” modyfikator światła więc polecam zakup 🙂
      Poza tym z jakiego modyfikatora nie jesteś zadowolony?

      • Mariusz Skomra

        Jeżeli wrócę do własnego studia to na pewno zakupię. Na razie szukam go w wynajmowanych.
        Do swojej lampy kupiłem stripboxa. O ile do zdjęć typu bodyscape jest super, to z efektu przy portretach nie byłem zadowolony. Zamiast niego używam zwykłej parasolki dyfuzyjnej, ale przy niej brakuje mi ukierunkowanego światła.

        • Jacek Sawicki

          Stripa nie używa się jako głównego modyfikatora… On służy wyłącznie do kontr. Czasami można, w duecie, jako kreatywne podejście, ale trzeba to robić świadomie.

          Okta, BD lub duży softbox – to jedyne opcje.

          • Ja korzystam ze stripa jako nie tylko kontra ale również wypełnienie cieni. Sprawdza się idealnie ale tak jak wspomniałeś- trzeba robić to świadomie.

          • Mariusz Skomra

            Błąd nowicjusza w świecie światła błyskowego. Zasugerowałem się znajomym, który wykorzystywał stripy i do kontr, i do portretów. Coś na zasadzie „skoro on może to i ja”.

          • Dlatego niejednokrotnie trzeba po prostu nauczyć się na własnych błędach 🙂

          • Jacek Sawicki

            Ja czasami używam dwóch stripów ustawionych bardzo blisko siebie, aby uzyskać „oczy węża” 🙂
            http://www.maxmodels.pl/fotograf-JacekSawicki/portret-zdjecie-5863403.html#

  • Asia Porada

    W przypadku tych fotografii zdecydowanie najbardziej podoba mi się efekt jaki dają softboxy z gridem. Napewno wrócę do tego artykułu gdy już zdecyduję że jestem gotowa na modyfikatory światła 🙂 bardzo ci dziękuję za ten „wywód ” 😀

    • Spróbuj błyskania a zobaczysz, że nie będziesz chciała przestać 🙂

  • Michał Wołoszyn

    Naprawdę, świetny artykuł! Właśnie stanąłem przed dylematem jaki modyfikator kupić i po przeczytaniu poradnika już wiem, że będzie to softbox 60×90. Dzięki wielkie za czas, który poświęciłeś.

    • Cieszę się Michał, że mogłem Ci pomóc w doborze odpowiedniego modyfikatora 🙂

  • Cały dzień zdjęciowy, a frela zachowała do końca ten sam wyraz twarzy, szacun ;P

    Wypożyczałeś większość sprzętu, czy bazowałeś na swoim? A może to dopiero podstawa do dalszego rozwoju artykułu o coraz to nowe modyfikatory światła? ;>

    • Modelka miała wyraźne wytyczne, których musiała się trzymać bo inaczej nie byłoby obiadu 😀

      Około 70% sprzętu wypożyczyłem. Planuję na pewno kolejne artykuły z mniej typowymi modyfikatorami 🙂

  • Fajny wpis 🙂
    przed publikacją warto jeszcze pamiętać o optymalizacji pliku zmniejszając jego wagę bez utraty jakości 😉

    • Wszystkie zdjęcia są zoptymalizowane do sieci i nie powinno być żadnej widocznej utraty jakości 🙂

  • MATIzz

    Bardzo fajny artykuł. Przeczytałem z wielką ciekawością, Super, że poparłeś przykładami. Brawo!

    • Dziękuję 🙂
      Bez przykładów ciężko byłoby wszystko zrozumieć. Artykuły tworzę zawsze tak żeby były możliwie najbardziej zrozumiałe i jak najlepiej zobrazowane.