BLOG FOTOGRAFICZNY – WSZYSTKO O FOTOGRAFII

POJ STUD
8

Fotografia studyjna – pojęcia

Doszły mnie słuchy, że niektórzy mają problem ze zrozumieniem słów, których używam opisując moje sesje zdjęciowe, szczególnie te studyjne. Dlatego postanowiłem stworzyć dla Was słownik pojęć z zakresu fotografii studyjnej, w którym wyjaśniam znaczenie różnych słów. To idealny poradnik dla osób, których interesuje fotografia studyjna. 

Przeanalizowałem różne moje artykuły, wypisałem wszystkie słowa, które są powiązane z fotografią studyjną a które mogą być dla niektórych niezrozumiałe. Dodatkowo, wypisałem inne zagadnienia, które również powiązane są ze zdjęciami studyjnymi i wszystko w miarę możliwości prosto i przystępnie opisałem. Zapraszam do lektury.

FOTOGRAFIA STUDYJNA – SŁOWNIK POJĘĆ

Co to jest czas synchronizacji?

IMG_8620To czas naświetlania, który sprawi, że błysk lampy błyskowej będzie w całości zarejestrowany na zdjęciu. Krótkie czasy (powyżej 1/200s) naświetlania w przypadku użycia podstawowych lamp i wyzwalaczy radiowych, spowodują, że na zdjęciu pojawi się czarny pasek lub całe zdjęcie będzie czarne. W przypadku większości wyzwalaczy czas synchronizacji wynosi maksymalnie 1/200-250s.

 

Wyzwalacze radiowe

IMG_8621Pozwalają na bezprzewodowe wyzwalanie lamp błyskowych. Trzeba posiadać minimum 2 sztuki żeby móc zacząć na nich pracować. Jeden podpinany jest do sanek aparatu, drugi do lampy błyskowej.

 

Co to jest fotocela?

IMG_8619Również pozwala na bezprzewodowe wyzwalanie lamp błyskowych jednak wymaga zupełnie innego połączenia. Fotocela reaguje na błysk i jak ten błysk zarejestruje to wyzwala lampę błyskową. Przykładowo, jeżeli chcemy wyzwolić lampę błyskową studyjną (posiadającą fotocele) to musimy użyć innego błysku, np. z lampy wbudowanej w aparat lub systemowej. Wówczas kiedy wykonamy zdjęcie, lampa na aparacie błyśnie, jednocześnie zostanie wyzwolona lampa studyjna.

 

Lampa systemowa

IMG_8638Jest to lampa, którą montujemy na aparacie fotograficznym. Dokładniej na sankach. Pozwala na doświetlanie sceny fotografowanej. Możemy dowolnie ustawiać jej kąt nachylenia przez co światło, które emituje jest kierunkowane według naszych preferencji.

 

Lampa studyjna

lampablyskowa

To lampy znacznie mocniejsze od lamp systemowych. Nie można ich bezpośrednio podłączyć do aparatu. Zazwyczaj umieszczane są one na statywach a na nie zakładane są różne modyfikatory światła. Daje bardzo dużo światła (im większa moc tym więcej światła może wygenerować).

 

Moc lampy np. 300Ws 

IMG_8640Jest to moc lampy przedstawiona w cyferkach. Skrót Ws oznacza watosekundy. Im większa cyfra tym większa moc lampy. W moich fotografiach wykorzystuję lampy 300Ws oraz 400Ws.

 

Dyfuzor / Modyfikator światła

softbox

To coś co zakładane jest na lampy błyskowe. Pozwala na zmodyfikowanie światła w różnoraki sposób. Każdy modyfikator światła daje inne światło. Wszystko zależy od jego konstrukcji, wielkości, materiału z jakiego jest wykonany oraz od tego jak zostanie ustawiony. Jest to np. softbox, beauty dish, okta i tak dalej.

 

Światło ciągłe  

IMG_9770To podstawowy rodzaj oświetlenia w filmach. W fotografii występuje również często. Szczególnie w obecnych czasach, kiedy filmowy efekt stał się bardzo modny. Jest to po prostu światło, które świeci non stop. Np. żarówki oświetleniowe, halogeny, lampy led czy tradycyjne oświetlenie domowe.

 

Światło modelujące 

Pomaga ono w odpowiednim ustawieniu światła. Dzięki niemu widzimy jak światło rozkłada się na fotografowanej scenie jeszcze zanim wykonamy zdjęcie. To bardzo pomocny dodatek, szczególnie dla początkujących. Rozwiązanie to ma sens tylko w przypadku lamp błyskowych. Żarówki takie montowane są w studyjnych lampach błyskowych.

 

Światło błykowe

N74A9680 Przeciwieństwo światła ciągłego. Polega na tym, że lampa generuje błysk, który jest synchronizowany z aparatem. W chwili wykonywania zdjęcia lampa błyska i oświetla fotografowaną scenę.

 

Mocowanie Bownes 

bown

Najbardziej popularne mocowanie w Europie. Pozwala ono połączyć lampę błyskową z modyfikatorem światła. Dlatego przy zakupie lampy i modyfikatora musimy zwracać uwagę z jakim mocowaniem są one dostępne.

 

Softbox 

softbox

To jeden z bardziej popularnych modyfikatorów światła dostępnych na rynku. Jego budowa jest prostokątna lub kwadratowa. Zazwyczaj posiada 2 warstwy materiałów dyfuzyjnych. Jedna warstwa w środku, druga na wylocie. Zmiękcza i rozprasza światło wygenerowane przez lampę błyskową. Im większy tym światło będzie delikatniejsze i bardziej rozproszone.

 

Okta

okta'

Ośmiokąt, który daje światło inne niż softbox jednak nadal delikatne i miękkie. Ciężko opisać słowami różnicę pomiędzy softboxem a oktą jednak mogę stwierdzić, że światło z okty jest bardziej ukierunkowane i delikatnie ostrzejsze. Zdecydowanie bardziej preferuję okty.

 

Stripbox 

box

Długi, podłużny softbox. Daje światło dokładnie takie samo jak jego brat jednak z racji jego budowy możemy nim oświetlić postać od góry do dołu. Zazwyczaj stosuję go do wypełnienia cieni przy szerszych kadrach postaci lub jako światła kontrowego.

 

Beauty Dish 

beauty dish

Tak zwane słoneczko. Specyficzny, blaszany modyfikator generujący niepodrabialne światło. Jest ono ostre i rozproszone. Wyróżniamy 2 rodzaje wnętrza: białe i srebrne. To pierwsze daje delikatnie łagodniejsze światło.

 

Czasza 

IMG_8645Podstawowe akcesorium dokładane do lamp błyskowych studyjnych. To taki mały garnek ze srebrnym wnętrzem, który ogranicza rozpraszanie światła na boki.

 

Wrota 

wrota

Nakładka na lampę błyskową pozwalająca na ręczną regulację rozproszenia światła. Do dyspozycji mamy 4 elementy, którymi regulujemy wspomniane rozproszenie. Analogicznie do podwójnych drzwi; przymykamy i otwieramy w zależności od potrzeb.

 

Co to jest grid?

IMG_8642Pozwala on na ukierunkowanie światła. Możemy założyć go na niemal wszystkie modyfikatory światła. Najczęściej stosuję go na Beauty Dishu oraz na okcie. Wówczas światło nie jest tak rozproszone- staje się mocno ukierunkowane. Dzięki niemu możemy na przykład oświetlić postać jednocześnie eliminując oświetlenie tła.

 

Materiał dyfuzyjny 

IMG_8648Powierzchnia, która ma za zadanie zmiękczyć i rozproszyć światło. Są założone na wszelakie softboxy, okty czy stripboxy. Może go wykonać sami na przykład z papieru śniadaniowego czy agrowłókniny.

 

Blenda 

rodzaje blendNajprościej rzecz ujmując to ekran odbijający światło po to aby doświetlić lub oświetlić fotografowany obiekt. Może nią być dosłownie wszystko to co jest w stanie odbić światło. Biała kartka, lustro, blacha itd. To jedno z najbardziej przydatnych akcesoriów fotografa. Więcej o blendzie: Poradnik jak używać blendy

 

Bliki 

blendaSą to wszelakiego rodzaju odbicia. Najczęściej nazywamy tak te, które możemy zauważyć w oczach. To najprościej mówiąc, odbicie światła w gałce ocznej.

 

Co to jest światło kontrowe?

N74A1973Światło, które oświetla osobę fotografowaną od tyłu. Powoduje ono obrysowanie postaci. Najlepiej zobrazuje to powyższy przykład. Wystarczy po prostu ustawić lampę za osobą fotografowaną i skierować ją w taki sposób aby oświetlała ona postać od tyłu.

PODSUMOWANIE

Myślę, że po zapoznaniu się z powyższymi pojęciami, większość zagadnień z zakresu fotografii studyjnej będzie dla Was jasna i już nic nie będzie brzmiało niezrozumiale.

Pamiętajcie, jeżeli tylko o czymś zapomniałem, dajcie o tym znać w komentarzach poniżej. Artykuł może być nieustannie aktualizowany o nowe zagadnienia. Wszystko po to, aby był on wyśmienitym początkiem do rozpoczęcia przygody z tym rodzajem fotografowania. Wierzę, że na początku drogi to wartość nieoceniona dla początkujących.

Jeżeli artykuł był dla Ciebie wartościowy, zostaw swoje polubienie i udostępnij go swoim znajomym. Zostaw również swój komentarz.

Więcej artykułów: Podstawy Fotografii

beauty dishblendąbliniCo to jest czas synchronizacji?Co to jest fotocela?Co to jest grid?Co to jest światło kontrowefotografia studyjnafotografia studyjna podstawyfotografia studyjna poradnikpodstawy fotografiipodstawy w studio fotograficznymsoft boxzdjęcia studyjne podstawyzdjęcia studyjne poradnik

Michal • 19 stycznia 2016


Previous Post

Next Post

  • Pingback: Jak robić dobre zdjęcia lustrzanką i nie tylko? | FotoBlysk()

  • Michał Wołoszyn

    Pozwoliłem sobie wrócić do tego artykułu ponieważ chciałbym się dowiedzieć więcej na temat wyzwalaczy. Żeby odczepić lampę błyskową od korpusu i ją wyzwolić potrzebuję dwóch wyzwalaczy. Jednym, podpinanym do body będzie sterownik, natomiast drugim będzie wyzwalacz podpięty do lampy. Jeżeli dokupiłbym lampę Powerluxa 400Ws to wtedy muszę zainwestować w kolejny wyzwalacz, czy lampa posiada już to w opcjach? Za pomocą sterownika yongnuo mogę zarządzać ustawieniami błysku lampy studyjnej?

    • Potrzebujesz nadajnik- na aparacie i odbiornik- podpięty do lampy. Jeżeli masz 1 lampę potrzebujesz jeden odbiornik, jeżeli masz 3 lampy to potrzebujesz 3 wyzwalacze.

      Nie da się zarządzać tą akurat lampą poprzez wyzwalacz.
      Żeby to robić musisz kupić lampę, która będzie miała taką opcję. Większość rozbudowanych systemówek na to pozwala.

      • Michał Wołoszyn

        Dzięki, wszystko już jasne :)

  • Michał Wołoszyn

    Od czego byś poradził zacząć kompletować sprzęt studyjny ? Zależy mi na sprzęcie dobrym jakościowo, dlatego wolę kupować pomalutku a konkretnie 😀

    • Myślę, że to dobry pomysł na artykuł :)
      Chętnie pomogę Ci w doborze sprzętu jednak potrzebuję kilku dodatkowych informacji. Odezwij się do mnie na maila: kontakt@fotoblysk.com

  • Michał Wołoszyn

    No i to właśnie chodziło :D… Jeżeli wyłapie coś niezrozumialego to będę pisał 😀

    • Trzymam Cię za słowo :)
      PS: Tekst powstał właśnie dzięki Tobie. Warto mówić głośno o tym czego się nie rozumie lub co chciałoby się dowiedzieć :)