13Paź

Jaki obiektyw wybrać na początek? Co to jest ogniskowa?

Wiele osób kupujących swoją pierwszą lustrzankę zastanawia się jaki obiektyw wybrać na początek. Podczas takich wyborów, niejednokrotnie kupujący łapie się w pułapkę uniwersalności szkła. Niestety to bardzo zgubna droga, która często prowadzi do zakupu obiektywu typu 18-200, czyli takiego do wszystkiego.

Tutaj idealnie pasuje powiedzenie. Jak jest coś do wszystkiego to jest do niczego. W tym artykule pomogę w wyborze pierwszego obiektywu na początek fotograficznej przygody z aparatami z wymienną optyką, zważając na to aby nie nadwyrężyć budżetu.

ARTYKUŁ JEST CZĘŚCIĄ SERII

PODSTAWY FOTOGRAFII


 

Co to jest ogniskowa?

50mm ogniskowa

Na początek należy prosto i przystępnie powiedzieć co to właściwie jest ogniskowa i jaki ma ona wpływ na zdjęcia.

Ogniskowa, w skrócie, decyduje o kącie widzenia obiektywu. Czyli każda ogniskowa odpowiada innemu kątowi jakim obiektyw zarejestruje obraz. Im mniejsza ogniskowa (niska wartość liczbowa) tym szerzej obiektyw widzi świat. Im większa ogniskowa (wyższa wartość liczbowa) tym obiektyw widzi mniej a obraz jest bardziej przybliżony.

Możemy zastosować prosty, umowny podział:

  • ogniskowa mała, ~14mm sprawdzi się w fotografowaniu wnętrz, architektury czy krajobrazu,
  • ogniskowa średnia, około 35-50mm to stosunkowo uniwersalne ogniskowe, które mogą być wykorzystywane w reportażu a nawet portrecie,
  • ogniskowa duża, 85-200mm, idealnie nadaje się do portretu.
  • ogniskowa bardzo duża, od 200mm, sprawdza się idealnie w fotografii przyrodniczej czy sportowej.

Obiektywy, które obejmują bardzo szeroki zakres ogniskowych (od bardzo szerokiego kadru do dużych zbliżeń) cechują się bardzo słabą jakością obrazu, kiepską optyką oraz są bardzo ciemne (problemy z fotografowaniem w trudnych warunkach). Przecież jeżeli byłyby one takie dobre to zawodowcy nie targali by za sobą torby z obiektywami tylko mieliby jeden do wszystkiego. Niestety, nie ma tak dobrze.


Jeżeli chcesz dostawać informacje o nowych artykułach, mieć dostęp do najlepszych treści w pierwszej kolejności to zapisz się do naszej FotoPaczki.

paczka portal fotograficzny sm


 

Różne aparaty, różne kąty widzenia

N74A8219

Trzeba powiedzieć jeszcze jedną ważną rzecz. Kąt widzenia obiektywu zależy nie tylko od ogniskowej ale również od rozmiaru matrycy jaką posiada aparat, do którego podpinamy obiektyw.

Mówiąc prościej, matryce mają odpowiednie przeliczniki ogniskowych, które wykorzystujemy do wyliczenia przybliżonej ogniskowej z jaką obiektyw widzi.

Matryca FF (full frame) – potoczna „pełna klatka”. Ta matryca nie wymaga przeliczania ogniskowych. Jeżeli do aparatu z taką matrycą podepniemy obiektyw 35mm to ogniskowa z jaką widzi aparat będzie dokładnie taka sama. Aparaty z matrycą FF są drogie.

Matryca APS-C – to najpopularniejsza matryca wśród lustrzanek cyfrowych dedykowanych dla amatorów i średnio-zaawansowanych użytkowników. Jej przelicznik ogniskowej wynosi  x1.6. Czyli podpinając obiektyw o ogniskowej 35mm do takiego aparatu to będzie on widział mniej więcej tyle co obiektyw ustawiony na ogniskową 56mm (35 x 1.6 = 56) na aparacie z pełną klatką (FF).

Jaki obiektyw wybrać?

N74A8223

Po dawce wiedzy teoretycznej, dzięki, której wiecie już jak to jest z tymi ogniskowymi, czas przejść do sedna wpisu i powiedzieć parę słów na temat obiektywów dobrych na początek. Od razu mówię, że nie będę pisał o szkłach, które kosztują kilka tysięcy złotych bo mało, który początkujący pasjonat chce aż tyle pieniędzy przeznaczyć na sprzęt.

Zakładam też, że jakiś obiektyw już posiadacie. Zazwyczaj jest to ten podstawowy, który dostajemy z lustrzanką. Najczęściej jest to 17-55mm f/3.5-5.6. Więc przyjmę, że masz taki lub podobny.

Jest to obiektyw, którym możemy zrobić szersze ujęcia jak i zbliżenia. Jednak jego ogniskowa nie jest tak mocno rozłożona jak w przypadku obiektywów 18-200mm. Zatem popularny 17-55mm możemy uznać za dopuszczalny w kwestii jakości obrazu. Jednak ma on jeden poważny problem. Jest bardzo ciemny (problemy z fotografowanie w trudnych warunkach) oraz bardzo ciężko jest nim mocno rozmyć tło.

Trzeba powiedzieć sobie prawdę, 99% ludzi kupuje lustrzankę po to żeby uzyskać efekt rozmytego tła, który w kompaktach jest praktycznie niemożliwy.

I tak szczęśliwy człowiek wraca do domu z nową lustrzanką i robi pierwsze zdjęcia. Następuje rosnąca frustracja bo gdzie to rozmyte tło?

Niestety, standardowy obiektyw może być dobry do udokumentowania wakacji czy innych ważnych momentów.

Więc do czego wykorzystać standardowy obiektyw?

17-55 sprawdzi się dobrze w fotografowaniu krajobrazu, widoczków i wszystkiego tego do czego nie wymagane jest rozmycie tła (wykorzystanie niskiej przysłony) i fotografowanie w trudnych warunkach oświetleniowych. Jest to dobry obiektyw do zdefiniowania tego jakie ogniskowe wykorzystujemy najczęściej co pomoże nam w wyborze droższego obiektywu pasującego do naszych preferencji.

Do szerokich ujęć z nastawieniem na uniwersalność

N74A3705 - Kopia

Na tej podstawie można stwierdzić czego najbardziej nam potrzeba. Jeżeli najczęściej fotografujesz krajobraz i inne szerokie ujęcia to najlepszą inwestycją będzie zoom ze stałym światłem obejmujący małe ogniskowe. Z opinii znajomych fotografów wiem, że dobrą inwestycją jest Tamron 17-50 f/2.8, który daje bardzo ładny obraz. Miałem go raz ale trafiłem na felerny egzemplarz i więcej do niego nie wróciłem. Jeżeli trafi się na dobrą sztukę (często można wybrać w sklepie) to da on sporo radości z fotografowania. Ciężko mi tu polecić inny konkretny model ponieważ nigdy taki obiektyw nie był mi potrzebny a do bardzo szerokich ujęć wykorzystuję obiektyw Samyang 14mm f/2.8, który zdecydowanie nie jest uniwersalnym szkłem.

Rozmycie tła i portrety

N74A7039

Jednak większość osób marzy o rozmytym tle, ładnych portretach i zbliżeniach. Dlatego do szczęścia potrzebna jest mała przysłona, która pozwoli nie dość, że na fotografowanie w słabszym świetle to zagwarantuje rozmyte tło. W tej kategorii wybór dla mnie jest jeden. 50mm f/1.8. Są różne modele o tej ogniskowej. Ja skupię się na tym tanim, którego można kupić za 300-500zł.

To obiektyw stałoogniskowy (nie pozwala na zbliżanie-oddalanie) z bardzo niską przysłoną. Jego największą zaletą jest przede wszystkim stosunek cena-jakość obrazu. Nie jakość wykonania ale jakość obrazu. Jego konstrukcja pozostawia wiele do życzenia- plastik 90%, lepiej żeby nie spadł.

Ogólnie, obiektywy stałoogniskowe mają ogromną przewagę nad zoomami ze względu właśnie na jakość obrazu. W większości przypadków stałki dają znacznie lepszą jakość obrazu niż zoomy w podobnej cenie. Dodatkowo cechują się bardzo dobrym światłem (niska przysłona) co przekłada się na pięknie rozmyte tło.
Jedyną wadą (dla mnie nie istotną) jest to, że zamiast zoomować ręką trzeba robić to nogami (po prostu podchodzić lub się oddalać).

Na matrycy APS-C jego wartość wyniesie około 80mm zatem sprawdzi się w portretach jak i tych dziedzinach fotografii, które wymagają zwrócenia uwagi na jedną konkretną rzecz i odwrócenie uwagi od pozostałych, poprzez małą głębię ostrości- rozmyte tło.

 

Podsumowanie

Dla mnie najlepszym zestawem dla początkujących pasjonatów fotografii jest zestaw 17-55mm + 50mm f/1.8.

17-55 idealnie sprawdzi się w fotografowaniu widoków i innych szerokich kadrów a 50mm umożliwi robienie bardzo ładnych portretów i da wymarzone rozmycie tła. Oba te obiektywy można kupić bez problemów za 800zł. To idealna baza do nauki fotografowania i zdefiniowania swoich preferencji.

Z czasem można wymienić 17-55 na coś co zagwarantuje lepszą jakość obrazu. Chociażby świetny szerokokątny zoom Sigma 18-35 f/1.8 (do matrycy APS-C) czy Tokina 16-28 f/2.8 (do matrycy FF). Jeżeli powyższe propozycje są zbyt kosztowne, zawsze można zainwestować we wspomnianego w tym wpisie Tamrona 17-50 f/2.8.

Z czasem można zmienić również 50mm f/1.8 na coś lepszego. Canon, Nikon i inne marki mają w swojej ofercie piędziesiątki ze światłem 1.4 a nawet 1.2, które cechują się lepszym autofokusem, budową, jakością obrazu i oczywiście światłem.

Dla ułatwienia, podaję listę obiektywów 50mm wraz z ich dokładnym nazewnictwem z podziałem na Canona, Nikona oraz Sigmę zaczynając od tych najtańszych przechodząc do tych najdroższych. Osoby fotografujące w innych systemach mogą bez problemu znaleźć odpowiedniki w swojej stajni.

Canon:

  • Canon 50mm f/1.8
  • Canon EF 50mm f/1.8 STM
  • Canon EF 50mm f/1.4 USM
  • Canon EF 50 mm f/1.2L USM

Nikon:

  • Nikkor AF 50mm f/1.8 D
  • Nikkor AF-S 50 mm f/1.8 G
  • Nikkor AF-S 50 mm f/1.4G

Sigma:

  • Sigma 50 mm f/1.4 EX DG HSM (starsza wersja)
  • Sigma A 50 mm f/1.4 DG HSM (nowa wersja Art)

 

Dodatkowo zamieszczam kilka zdjęć, które zrobiłem obiektywem Canon 50mm f/1.8, którego kupiłem za 350zł.

IMG_6828a

IMG_6862a

N74A2654

N74A5594

N74A8503

N74A9165

Wierzę, że ten artykuł rozświetlił Wam odwieczny problem wyboru pierwszego obiektywu do lustrzanki. Wszystko to co opisałem, było pisane na podstawie mojego doświadczenia i przez pryzmat mojego postrzegania tematu, jednak starałem się ugryźć temat również z innej strony tak aby z tekstu skorzystało jak najwięcej osób.

Czekam na Wasze komentarze, jeżeli się podobało zostaw lajka i udostępnij.

Więcej artykułów: Podstawy Fotografii

ABOUT THE AUTHOR

Michał Kula

Cześć!
Przede wszystkim jestem szczęśliwym i pozytywnie nastawionym do życia człowiekiem, który nieustannie dąży do realizacji marzeń i celów.
Nieodłączną częścią mojego życia jest fotografia, którą dzielę się z Tobą na blogu.

  • Pingback: Blog fotograficzny Jak robić dobre zdjęcia? | FotoBlysk()

  • Paulina Binda

    Czy Canon 50mm 1.2 jest duzo lepszy od Sigma 50mm 1.4 art? Zastanawiam sie czy jak mam Sigma 50mm 1.4 art lepiej kupic Canon 85mm 1.2 czy Canon 50mm 1.2?

    • Jeżeli masz Sigmę 50 1.4 art to zdecydowanie lepszym wyborem na następny obiektyw jest Canon 85 1.2.
      Sigma, którą masz jest wyśmienita 🙂

      • Paulina Binda

        Racja, kocham ja, ale czas na cos nowego 🙂 a jeszcze chcialabym spytac co do szerokich ujec osobiscie polecasz np Samyang 14mm tak? A jeszcze jakis inny uzywasz i moglbys polecic? Moze byc cenowo wyzszy niz Samyang. Cos co mozna by bylo uzyc do zdjec slubnych, nieportretowych.

        • Mam Samyanga 14mm i to bardzo ciekawy obiektyw jednak wolę Tokinę 16-28mm f/2.8. Wyborny obiektyw.

          • Paulina Binda

            Dziekuje. Zawsze lepiej doradzic sie kogos kto ma wiedze na ten temat 🙂 pewnie to daleka przyszlosc zanim zakupie nastepny obiektyw, ale lepiej sie juz zaczac interesowac.

  • Pingback: Jak robić dobre zdjęcia lustrzanką i nie tylko? | FotoBlysk()

  • Pingback: Podstawy fotografii Fotografia dla początkujących | FotoBlysk()

  • Świetny wpis, właśnie kupuję swoją pierwszą lustrzankę i tak naprawdę o niczym nie mam pojęcia. Troszkę mi rozjaśniłeś na co zwrócić uwagę i co warto kupić 🙂

    • Cieszę się, że mogłem pomóc 🙂

      • Teraz tylko rozważam czy kupić Canona EOS 750D z obiektywem 18-55 mm IS STM czy lepiej Canon EOS 760D z obiektywem 50 mm f/1,8 😕 niestety ale mój budżet na początek to ok 3 tys a modelu 760 nie sprzedają w zestawie z kitem wiec nie wiem czy kupić ubozszy model z kitem czy ten trochę lepszy bez i dokupić obiektyw 50 tkę ? Cenowo wychodzi podobnie, co byś mi bardziej polecał na początek przygody z fotografowaniem?

        • Zależy co chcesz fotografować 🙂
          Osobiście, specjalizuję się w fotografowaniu ludzi więc wybrał bym opcję z 50mm f/1.8.
          Z tym, że takim obiektywem ciężko będzie zrobić jakiś szerszy kadr w pomieszczeniach.

          Wszystko więc zależy od Twoich potrzeb i tego co będziesz fotografować 🙂

  • Karolina Dota

    Zanim kupiłam swoją lustrzankę myślałam, że dostanę kota. Dla laika te wszystkie f… ISO… przysłona… (później okazało się, że to te tajemnicze f ;)). Pamiętam, że ten artykuł był wśród tych, dzięki którym potrafiłam to jakoś rozgryźć. I (to już prawie rok temu) kupiłam Nikkora 18-105mm 3.5-5.6 i to był strzał w dziesiątkę. A pół roku temu pozwoliłam sobie na kolejną dawkę szczęścia i dokupiłam Nikkora 35mm 1.8. Kocham ten zestaw, i jako zupełnie początkujący pstrykacz w zupełności mi wystarcza. Póki co. Bo apetyt rośnie w miarę robienia zdjęć 🙂 Na przykład, ostatnio zrobiłam się znów głodna, i kupiłam lampy do studia, którego oczywiście jeszcze nie mam, ale mam salon i wielkie chęci, no i to już coś 🙂

  • Marcin Makowski

    Cześć 🙂

    Michał, jak zwykle artykuł bardzo przystępny, dobrze napisany. Fajny język, dla początkującego w sam raz, bez zbytniego zagłębiania się w technikalia 🙂 Po raz kolejny – szacuneczek 🙂

    Jeśli o mnie chodzi – zainwestowałem w bezlusterkowca, ze standardowym 18-55mm, który rzeczywiście pozwolił mi zaledwie częściowo osiągać efekt rozmytego tła. Z racji tego, że mam malutkiego synka (i pod tym kątem kupowałem aparat) – większość moich fotek to portety. Stąd też – po lekturze m.in. Twojego artykułu zainwestowałem w „jasną stałkę” i nagle portrety stały się znaaacznie lepsze 🙂

    Rozważam jeszcze zakup jakiegoś uzupełniającego obiektywu szerokokątnego w rodzaju 16mm (też stałoogniskowego, jakość obrazu jest w stałkach fenomenalna) tak żeby na wycieczkach obejmować szersze plany. Te trzy „słoiki” w 100% mi wystarczą, przy czym 30mm / f 2.0 jest na aparacie przez 95% czasu 🙂

    Tak czy inaczej – to wszystko potwierdza to co napisałeś w tekście artykułu – obiektyw kitowy pozwala zorientować się w tym jakie ogniskowe są dla nas istotne, do jakich zdjęćużywamy aparatu i dopiero – budowali sobie szklarnie 🙂 przy czym nie zawsze musi to być cała torba obiektywów. Nieraz (tak jak u mnie) z powodzeniem wystarczaja 2 czy 3 🙂

    Pozdrowionka dla wszystkich, którym będzie chciało się dobrnąć do końca tego przydługiego wywodu 🙂

  • Ten artykuł jest tym, czego szukałam przez całe moje życie (od miesiąca w pełni świadomie)!! 🙂 Absolutny elementarz dla początkujących! W końcu wiem, co znaczą te tajemnicze cyferki przy opisach, czym się różnią obiektywy, aparaty… Dziękuję za to!!!
    Jestem na etapie rozmyślania nad kupnem aparatu i cały czas się zastanawiam czy lustrzanka, czy bezlusterkowiec. I dlatego wciąż się zagłębiam w różne artykuły na ten temat 🙂
    Dzięki, że jesteście 😀

    • I co mam powiedzieć po takim komentarzu? 🙂 Po prostu wiem, że warto to wszystko robić, starać się i tworzyć dobre treści!

      Bardzo, bardzo serdecznie dziękuję za Twoje miłe słowa i pozdrawiam 🙂

  • Pingback: Najlepsze polskie portale fotograficzne | FotoBlysk()

  • Piotr Szymaniak

    APS-C tylko u Canona ma crop 1.6. U Nikona i np Sony standardem jest crop 1.5
    No i przy okazji matryc warto by wspomnieć o Micro 4/3 z cropem 2.0

  • cichociemny

    Warto dołożyć do Canona 50 1.4 czy kupić 50 1.8 STM? Różne testy różnie pokazują.

    • Jeżeli trafisz na dobrą sztukę 50 1.4 to bez wątpienia warto dołożyć. Jaśniejszy, lepsze soczewki, jakość obrazu oraz sprawdzony napęd ultrasonic.

  • MATIzz

    Ta Tokina pod ff, o której piszesz, to jest z af i jaka jej cena (pi razy oko)?

    • Tokina jest dedykowana pod FF. Cena to około 2800 PLN.